juni 26, 2023

Ny Toyota C-HR giver fortsat kant til klassen – nu også som PHEV

En køreklar konceptbil. Sådan beskriver Toyota selv den nye C-HR, der netop er lanceret – og der er ikke meget, der taler imod det. Vi tager første kig på Toyota C-HR, der kommer som hybrid og PHEV.

TEKST Simon Hallenslev FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Hamborg af Toyota Danmark

Toyota er den ukronede konge af salgsgas. Toyota C-HR bliver præsenteret som en bil, der har et sensuelt eksteriør med sofistikeret udførsel og en kabine, der indbyder til personaliseret mindfulness.

Midt i de malende gloser kaldes Toyota C-HR dog også en køreklar konceptbil, og den er god nok! Det første kig til verdenspremieren afslører en C-HR, der fortsat giver kant til en knasende konservativ horde af C-segment-SUV’er.

LÆS OGSÅ | Test: Lexus RX 450h+ fejler i forsøget på at ramme X5, GLE og XC90

Til verdenspremieren, som jeg overværer i Hamborg, løftes også sløret for de endelige specifikationer på C-HR, ligesom der også er mulighed for at kigge nærmere på kabinen. Jeg tager dig gennem alle indtrykkene lige her.

Mere vigtig end som så

Det var ikke uden fnysen, da Toyota lancerede C-HR i 2017 med forventningen om, at den kuriøse crossover ville blive en af mærkets vigtigste i Europa. Ikke desto mindre skulle Toyota vise sig at få ret.

Alene i løbet af det første år langede Toyota 120.000 eksemplarer over disken, og i dag er der sat over 700.000 styk Toyota C-HR ud på de europæiske veje.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?

Spørger man Toyota selv, har C-HR også været med til at rykke på forståelsen af Toyota som bilmærke i Europa. Et særpræget og mere sportsligt design hjalp Toyota væk fra et snusfornuftigt image mod noget mere ungdommeligt.

Det stemmer godt overens med præsidenten, Akio Toyodas, udtalelse fra netop 2017 om, at det nu var slut med kedelige biler. Siden C-HR er markedsandelen i Europa vokset fra 4 procent til 7 procent – og den udvikling får C-HR altså en del af æren for internt hos Toyota.

Kan man slippe for salgsgas?

Designet på den produktionsklare Toyota C-HR ligger ganske tæt på den Prologue-konceptbil, vi har set på indtil videre. Det er fedt, men hvad betyder det, hvis jeg tager noget af salgsgassen ud af ballonen?

Designet på C-HR har fysisk ændret sig på den måde, at bilen har fået større hjul samt bredere sporvidde, der får den til at se mere plantet ud. Silhuetten lugter mere af coupé, hvilket passer til navnet, da C-HR står for ‘Coupé High Rider’.

LÆS OGSÅ | Hyundai Kona er Årets Brugtbil 2023

Den nye C-HR er 436 cm lang, 183 cm bred og 156 cm høj. Det er lidt kortere og lidt bredere end forgængeren, hvilket bidrager til førnævnte coupé-tendenser.

Selvom den påståede sensualitet for undertegnede udebliver, har Toyota gjort mere for symmetrien. C-HR fås nu med integrerede dørhåndtag, ligesom også kameraer, sensorer og lignende sikkerhedsgrej er indtænkt fra designprocessens begyndelse.

Kabinen fås ikke længere med animalske produkter som læder, men er i stedet sat sammen af tekstiler og plast fra genbrugsmaterialer som fiskenet og plastikflasker. Gulvmåtterne består eksempelvis af 90 procent genbrug.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opel Astra Electric gør ikke stort væsen af sig – og det er fint!

Når jeg så også skriver, at Toyota bestræber sig på at skabe en premium-fornemmelse trods genbrug i kabinen, lugter det hurtigt af salgsgas igen.

Førstehåndsindtrykket siger mig dog, at den faktisk er god nok på forreste række. De to store 12,3″ skærme tager den indledningsvise opmærksomhed, mens nysgerrige fingre belønnes med en flot mængde bløde materialer. På bagsædet føles det mere ordinært.

Hybrid på flere måder

I Danmark får vi tre varianter af C-HR, hvoraf to af dem er den seneste femte generation af Toyotas lukkede hybridsystem. Her fås indgangsvarianten med 1,8-liters benzinmotor, en samlet systemydelse på 140 hk og et flot forbrug på 20,8 km/l med en udledning på 103 g/km CO2.

Toyota C-HR fås også som 2-liters hybrid med en samlet systemydelse, der er steget til 198 hk. Forbruget her lyder på samme 20,8 km/l, hvis man vælger den med forhjulstræk.

Som noget nyt kan C-HR som 2-liters hybrid også vælges med firehjulstræk, hvor en elektrisk motor driver bagakslen. Her stiger forbruget til 19,6 km/l.

Den største nyhed er nu engang, at Toyota C-HR for første gang fås som plug-in hybrid. Her fås et 13,8 kWh batteri, der trods 14% lavere vægt samtidigt er blevet 14% mere energieffektivt. Batteriet føder en elmotor med 160 hk, der arbejder sammen med en opdateret benzinmotor på 2 liter med 152 hk.

Den samlede systemydelse ender på 223 hk, hvilket giver en rask acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder. Toyota C-HR plug-in hybrid klarer 66 km i elektrisk rækkevidde og får et forbrug på 111 km/l.

Ny attitude

På en opdateret GA-C-platform med flere kræfter, bredere sporvidde, opdateret bremsesystem og en rekonfigurering af den forreste halvdel af chassiset, lover Toyota en ny attitude fra C-HR. Her menes altså ikke kun fra et designperspektiv men også, når man kommer bag rattet.

Her på Bilbasen glæder vi os til at se, om det holder stik, samt til at se den nye Toyota C-HR på de danske landeveje. Den er klar til danskerne i starten af 2024.


Find brugte Toyota C-HR til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS