Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Suzuki Swift er solgt i mere end 40.000 eksemplarer i Danmark siden den helt store genoplivelse af modellen i 2005. Ved altid at være lidt mindre, lidt anderledes og billigere end mange af de øvrige minibiler passer Swift rigtig godt ind hos mange kunder.
Det er ikke hvert år, Suzuki-forhandlerne får en ny model ind ad døren, men den 1. juni sker det med den nye Swift. Swift er heldigvis ikke vokset sig stor, men er forbedret med en helt ny og mere økonomisk benzinmotor, mere støjisolering og mere komfort.
Den nye Swift lanceres med trecylindret 1,2-liters motor med 82 hk og enten manuel gearkasse eller trinløs, automatisk CVT-gearkasse og i tre udstyrsvarianter. Priserne starter på 169.990 kr., for en udgave, som har rigtig meget udstyr, men som lige mangler det sidste for at være helt skarp.
CVT-gearkassen koster 25.000 kr. ekstra til de to øverste udstyrsvarianter, og det virker som en pris, der burde være 5.-10.000 kr. lavere; til VW Polo koster den mere avancerede (ikke nødvendigvis bedre) DSG-dobbeltkoblingsgearkasse 20.000 kr. ekstra.
Swift-modelprogrammet omfatter de tre udstyrsvarianter Upgrade, Advance og Desire. Suzuki har, som Toyota, længe kørt med fuld plade, når det kommer til både aktivt og passivt sikkerhedsudstyr – og førerassistenter – og den nye Swift er ingen undtagelse. Selv den billigste Swift har adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, bakkamera, advarsel mod bagfrakommende trafik når man bakker, aktiv sporassistent og en automatisk nødbremse, som er udvidet med bl.a. større rækkevidde og motorcykelgenkendelse.
Upgrade er basisudstyret, og der er egentlig ikke meget basis over det. LED-forlygter, infotainmentsystem med 9″ touchscreen, navigation, nøglefri betjening og internetbaserede opdateringer (de første tre år medfølger gratis).
LÆS OGSÅ | Suzuki tegner billedet af sin første elbil
Men det er lidt en kedelig opdagelse, at hverken højdejustering af førersædet eller varme i sæderne ikke er med i standardudstyret, mens det er til at leve uden læderrat og alufælge. Der er også kun to højttalere til lydanlægget.
På midterste udstyrstrin Advance kommer der mere styr på tingene. Med en merpris på 15.000 kr. er Advance mere oplagt end basismodellen. Her kommer 16″ alufælge, varmeafvisende ruder fortil, ekstra tonede ruder bagtil, højdejusterbart førersæde, sædevarme foran, flere USB-stik, to-farvet indtræk og i alt seks højttalere.
Den mest veludstyrede Swift er Desire-varianten, og i forhold til basisudgaven Upgrade er merprisen 30.000 kr. og i forhold til Advance er den 15.000 kr. På den måde ender en Swift med manuel gearkasse på 199.990 kr., men uden at den faktisk er meget bedre udstyret end Advance-udgaven.
Den væsentligste funktion, man får i Desire, som man ikke får i Advance, er automatisk klimaanlæg. Der er også blink i sidespejlene, som er elektrisk foldbare, og alufælgene er mørke og polerede (stadig 16″). Højdejusterbare seler foran burde være standard i alle udgaver, men findes kun i Desire.
Derudover får man luftdyser ved bagsædet og kromdetaljer på instrumentbord og dørsider. Det er ikke prangende udstyr til 15.000 kr., så Advance-udgaven er favoritten, hvis man har penge til opgraderingen.
Priser på alle udgaver af den nye Suzuki Swift finder du herunder i tabellen.
Suzuki Swift 1,2 Upgrade | 169.990 kr. |
Suzuki Swift 1,2 Advance | 184.990 kr. |
Suzuki Swift 1,2 Advance CVT | 209.990 kr. |
Suzuki Swift 1,2 Desire | 199.990 kr. |
Suzuki Swift 1,2 Desire CVT | 224.990 kr. |
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.