Den nye XPeng G9 debuterer en ny platform og arkitektur med 800 volt-system, og den flotte crossover skal slås med Tesla Model Y på markedet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
XPeng er ikke et bilmærke, mange danskere kender. Men det er noget, der kan ændre sig i de kommende år. Det kinesiske mærke er efter en ret så forfejlet opstart med modellen P5 ved at starte på en frisk med modellen G9 og den faceliftede P7, og en rigtig god grund til at holde øje med XPeng er den nye G6.
G6 er en mindre model end G9 og P7, og den passer umiddelbart perfekt til rigtig mange danske og europæiske bilkøbere, som er ude efter en rummelig elbil. G6, som XPeng kalder en Ultra-smart Coupé-SUV, er nøjagtig så lang som en Tesla Model Y (475 cm), og designet er elegant og med, fra nogle vinkler, en stærk smag af Jaguar E-Pace.
LÆS OGSÅ | XPeng P5 – nye elbil i Danmark
G6 adskiller sig ikke kun størrelsesmæssigt fra modellerne P7 og G9, men også rent teknologisk. Den nye crossover-coupé er den første XPeng på en ny platform, SEPA 2.0, og her taler vi topmoderne elbilsteknologi med 800 volt-system og lang rækkevidde.




300 kilometers rækkevidde på 10 minutter
Den nye platform og arkitektur er fleksibel og kan bruges til vidt forskellige modeller, men det vigtigste for kunderne er, at 800 volt-systemet tillader hurtig opladning. XPeng oplyser, at strøm til 300 kilometers rækkevidde kan klares på 10 minutter, og selv uden at XPeng kommer med oplysninger om batteristørrelse eller ladekapacitet, kan vi afgøre, at det er opladning på meget højt niveau.
LÆS OGSÅ | XPeng opgraderer i Danmark med ny G9 og forfinet P7
XPeng G6, som muligvis får et andet navn, når den skal introduceres i Europa, er bygget op med perfekt vægtfordeling mellem for- og bagaksel. Et hold bestånede af tyske specialister, som uden tvivl har øvet sig hos et tysk bilmærke, har stået for at udvikle på køreegenskaber og undervogn.
Interiøret har de tyske specialister ikke rørt ved, men ikke desto mindre ser det meget indbydende ud. En 15″ touchscreen sidder fremhævet i instrumentpanelet, mens der blandt materialerne er økologisk silikone, som har stærkt antibakterielle egenskaber.




Kinesisk rækkevidde?
XPeng er ikke bare tilbageholdende med information omkring batteristørrelse og ladekapacitet, men også omkring rækkevidde og motorydelse. Kineserne nævner tallet 755 kilometer – en maksimal rækkevidde, som det hedder. Men det kan være målt på den kinesiske CLTC-standard, som er (endnu) mindre restriktiv end den europæiske WLTP, og det kan være et WLTP-tal ved bykørsel.
Kigger man nøje i instrumenteringen på G6’eren på billedet, står der i skærmen “WLTP 518 km”. Det kan være, det er det samlede WLTP-tal for rækkevidden, men det er indtil videre spekulation.
LÆS OGSÅ | Test: XPeng P7 Performance mangler det sidste
Et nøje kig på bilens bagende fortæller os, at der er tale om en G6 Performance, som tyder på firehjulstræk og en, skal vi sige, høj ydelse. Sedanen P7 Performance har 473 hk, mens SUV’en G9 som Performance har 551 hk. Den variation i ydelse gør, med andre ord, at det ikke giver mening at gætte på, hvor mange kræfter G6 får.
Vi tør godt gætte på, at den nye G6 ikke kommer til Europa – og Danmark – før vi er i 2024. Indtil da er det P7 og G9, der skal bære XPeng frem.
Elbiler til salg på Bilbasen
Se flere elbiler til salg på Bilbasen