Af: Ebbe Sommerlund / d. 22. september 2017
Den nye registreringsafgift kom endelig ud og så dagens lys efter en lang fødsel. Om det blev et ønskebarn afhænger af øjnene der ser. Opdateres løbende.
Hvis man ser på de biler, der allerede er på vejene, så betyder ændringerne ikke alverden for de fleste.
Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen forklarer:
– På biler, der er under et år gamle, forventer vi at se prisfald på cirka 40-60 pct. af det på en tilsvarende ny. Faldet bliver gradvist mindre og biler der er mere end fire år gamle vil ikke falde i værdi.
Så altså et fald på de nyeste og næsten ikke noget fald for biler, der er tre år eller ældre.

Afgifter for nye biler
Er der biler der bliver dyrere?
De allerbilligste biler vil stige i pris, men ellers er der fald over hele linjen. Det betyder, at springet til de lidt større klasser bliver mindre, men allerede nu er B-segment-bilerne mere populære end de helt små biler.
Hvilke biler falder mest i værdi?
Nedsættelsen af afgiften sker denne gang i den del, der ligger under skalaknækket. Skalaknækket er værdien, hvor man begynder at betale den høje afgift på 150 pct. frem for 105 pct. Det lå på 106.600 kr. før og kommer nu op på 185.000 kr.
Stiger ejerafgiften?
Ejerafgiften var i spil for at finansiere noget af lettelsen, og der er stigninger på vej, men kun for nye biler. Dermed er der ingen ændringer for biler, der allerede er på markedet.
Brændstoføkonomi betyder mere
Der er ændringer i fradraget til de mere brændstoføkonomiske biler, og biler der kører kort på literen straffes hårdere på registreringsafgiften
Bliver leasinghullet lukket?
Jyllands-Posten har gennem længere tid belyst, at en del nye biler kører som leasingbiler, og efter et år eller mindre bliver de afmeldt, og al registreringsafgift bliver tilbagebetalt. Dermed slipper de helt for afgift. Med den nye aftale skal leasingbiler senest efter fire måneder vurderes og afgiften skal betales i forhold til prisen på brugtmarkedet.
Du kan selv dykke ned i detaljerne på regeringens hjemmeside.