Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Tesla PR/Bilbasen
Der er ikke længe til, at de første danske kunder tager leverance af den opdaterede Tesla Model Y. De første, der får det slanke sorte nøglekort i hånden, er dem, der har betalt 459.990 kr. ved kasse ét for den såkaldte Launch Series.
Launch Series, der er en specialudgave af Long Range AWD-modellen, har firehjulstræk, hurtigere acceleration end standard Long Range AWD, særlige emblemer, paneler i kunstigt ruskind og andet ekstraudstyr. En særudgave til entusiasterne.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Tesla Model Y lanceres i marts
Mere interessante er priserne på de almindelige modeller, der får større udbredelse. Den billigste Tesla Model Y baghjulstræk starter i 339.990 kr., Long Range med baghjulstræk i 359.990 kr. og Long Range med firehjulstræk i 399.990 kr. Det er 10.000 kr. mere end før faceliftet, men så følger der til gengæld også mere udstyr.
Tesla nævner ting som højnet kabinekvalitet, mindre vejstøj og en bibeholdelse af blinkerarmen, der blev erstattet med knapper i opdateringen af Model 3 “Highland”. Der er også fundet plads til mere luksus med en skærm til underholdning på bagsædet, hurtigere opladning af smartphones og et bedre lydanlæg. Du kan læse alt om opdateringen lige her.
En større mængde udstyr eller ej, så betyder selv en beskeden prisforøgelse, at Tesla Model Y ikke får det helt så nemt i markedet, som den har haft det siden priskrigens begyndelse i 2023.
Set på salget af personbiler i den første måned af 2025, er de fem største konkurrenter til Tesla Model Y som følger: Toyota BZ4X, VW ID.4, Skoda Enyaq, Cupra Tavascan og Audi Q4 E-Tron.
Den opdaterede Tesla Model Y har den fordel, at opdateringen har øget effektiviteten. Indgangsvarianten Model Y baghjulstræk til 339.990 kr. kører nu op til 500 kilometer på en opladning, hvilket kun to af de fem ovenstående konkurrenter kan være med på. I hvert fald når man kigger på de billigste varianter.
Dertil kommer, at Tesla, som vanligt, ikke diskriminerer på pris- og udstyrssammensætning. Man får således alt med, som stor skærm, LED-forlygter, bakkamera og deslige uanset hvilken variant, man vælger. Det samme gør sig ikke gældende for konkurrenterne.
For at danne det mest fyldestgørende konkurrentbillede, sammenlignes der derfor med varianter, der på rækkevidde og udstyr er bedst sammenlignelig med Model Y baghjulstræk til 339.990 kr
Hos Toyota skal man op i Prestige-udstyrsniveau, der er på kampagne til 329.990 kr. Her fås en rækkevidde på op til 504 kilometer, med stor skærm til infotainment, 360 graders kamera, el-betjent bagklap og lignende moderne goder. Nok mangler sædeventilation og indtræk i kunstlæder – men Toyota har til gengæld skærm til instrumentering. Det har de resterende konkurrenter for øvrigt også.
Set på rækkevidde alene, kan VW ID.4 Move+ til 339.995 kr. sagtens hamle op med Model Y baghjulstræk. Det er den billigste variant med det store batteri med en rækkevidde på 546 kilometer. For at den matcher udstyrsmæssigt, skal man dog op i varianten Style+ til 379.995 kr. Det er først her, at LED-matrix, el-betjent bagklap og 360 graders kamera medfølger.
Hos Skoda har man to muligheder. Enyaq 60, der er indgangsvarianten med det lille batteri, strækker rækkevidden til 430 kilometer, og kommer ikke med store udstyrsmangler. Her er det kun 135 DC, el-justerbart forsæde og mangel på Matrix i LED-lygterne, man rigtigt kan ærgres over. Den fås fra 299.995 kr. Den større Skoda Enyaq 85 kører hele 575 kilometer på en opladning og koster fra 349.995 kr.
Det kedelige ved konkurrenterne i klassen er, at fire af dem bygger på samme platform. Batteri- og udstyrssammensætningerne er dog forskellige, og her ligner Cupra Tavascan den gode deal. Den starter i 299.990 kr. med stort batteri og en rækkevidde på op til 567 kilometer. Udstyrsmæssigt er der et par mangler, der gør, at Endurance-varianten til 334.990 kr. ligner en stærkere konkurrent.
Sidst er der Audi Q4 E-Tron, der i Progress-variant med det store batteri og rækkevidde på op til 551 kilometer koster fra 399.990 kr. Selvom der ikke er graverende mangler på udstyrslisten, har den heller ikke mere end de ovenstående slægtninge. Det er med andre ord de fire ringe, man betaler mest for.
Tesla Model Y Baghjulstræk er i virkeligheden helt fint sammensat i forhold til rækkevidde, udstyrsniveau og pris. Når udstyrslisterne nærstuderes, vil man finde, at der er lidt flere luksuslækkerier til et prispunkt, der er godt det samme som de nærmeste fem konkurrenter.
Problemet er bare, at den åbenlyse prisfordel, som Tesla før har haft, er forsvundet som dug for solen. Nu koster Tesla det samme som sine konkurrenter. Det betyder, at det er detaljerne, der kommer til at afgøre salget. For nogle vil netværket af Superchargers, en skærm til bagsædet og sædeventilation fortsat være nok til, at Tesla foretrækkes.
Nytilkomne detaljer kan dog også få bøtten til at vende. Først er der nybilsgarantien, som Semler-gruppen har skruet op for. Nu får man i alt fem år eller 150.000 kilometer (afhængigt af hvad der indtræffer først) på alle elbiler af mærkerne Audi, Cupra, Skoda og VW, mens Toyota har op til 10 års serviceaktiveret garanti. Tesla yder Tesla yder fire år eller 80.000 kilometer.
Dertil har Elon Musks politiske udskejelser også et potentiale for at skræmme kunder væk. Om det reelt er tilfældet endnu, samt i hvilket omfang, er ikke til at måle, men det må forventes at have en effekt på salget. At Tesla Model Y bliver Danmarks bedst sælgende model i 2025 er derfor ikke længere givet – og i virkeligheden nok ret tvivlsomt.
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.