Maserati Gran Turismo Folgore 5-CarlosTavaresCEOStellantisdrivingaGranTurismoFolgoreProtoinRomeduringtheABBFormulaEFIAWorldChampionshipevent
Elbiler
12. april 2022

Maserati Gran Turismo Folgore: En af de første elektriske sportsvogne

Morten B. Bek

Morten Bek

Den italienske grand tourer kommer på markedet i 2023, og mens designet lægger sig tæt op af forgængerens, gør motorerne det ikke.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er logisk. Mens ingen forventer, at en stor elektrisk SUV kører som en sportsvogn, så forventer alle, at en elektrisk sportsvogn kører som – netop – en sportsvogn.

Problemet er bare, at udfordringen er enorm. Batteriernes vægt alene kan ødelægge alle håb om dynamik og præcision i en sportsvogn. Derfor har Porsche endnu ikke vovet sig ud i en elektrisk 911, og vi skal heller ikke holde vejret og vente på en elektrisk Mazda MX-5.

Men nogen skal have rollen som pionér. Maserati, som forbindes med vrinskende V8-motorer, tager springet og stiller sig forrest: Den nye Gran Turismo, som kommer til salg i 2023, bliver 100 procent elektrisk.

Maserati Gran Turismo Folgore 9-CarlosTavaresCEOStellantisdrivingaGranTurismoFolgoreProtoinRomeduringtheABBFormulaEFIAWorldChampionshipevent

Folgore – det italienske lyn

Maserati præsenterede for få uger siden sin nye SUV Grecale, som skal kapre kunder fra Porsche og Macan. Med Grecale præsenterede Maserati også navnet for sine elbiler: Folgore. Italiensk for lyn.

Grecale kommer primært i udgaver med benzinmotor, med den 100 procent elektriske Grecale Folgore som alternativ. Den nye Gran Turismo, derimod, bliver den første Maserati, som er elektrificeret i alle udgaver.

“Elektrificeret i alle udgaver”. Det lyder kryptisk, og det kommer uden nærmere forklaring. Det er åbenlyst, at Gran Turismo Folgore, den 100 procent elektriske udgave, som Stellantis-chef Carlos Tavares for nylig har kørt en tur i, er en elbil. Elektrificeringen kan også være lig med en eller flere hybrider (med seks cylindre) – eller en plug-in hybrid-drivlinje.

Maserati Gran Turismo Folgore 3-CarlosTavaresCEOStellantisdrivingaGranTurismoFolgoreProtoinRomeduringtheABBFormulaEFIAWorldChampionshipevent

Det eneste vi derudover ved om den nye Gran Turismo er det, vi kan se på billederne fra Tavares’ køretur i Rom. Designet er opdateret, men ikke på nogen måde radikalt anderledes end forgængerens. Gran Turismo bliver igen en elegant grand tourer.

Mange hestekræfter og et stort batteri. Rimelige forventninger at have til en sportslig model fra Maserati. Men den skal også have dynamiske og skarpe køreegenskaber. Som en sportsvogn.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen