Kategorier
Elektrisk Nyheder

Maserati Gran Turismo Folgore: En af de første elektriske sportsvogne

Den italienske grand tourer kommer på markedet i 2023, og mens designet lægger sig tæt op af forgængerens, gør motorerne det ikke.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er logisk. Mens ingen forventer, at en stor elektrisk SUV kører som en sportsvogn, så forventer alle, at en elektrisk sportsvogn kører som – netop – en sportsvogn.

Problemet er bare, at udfordringen er enorm. Batteriernes vægt alene kan ødelægge alle håb om dynamik og præcision i en sportsvogn. Derfor har Porsche endnu ikke vovet sig ud i en elektrisk 911, og vi skal heller ikke holde vejret og vente på en elektrisk Mazda MX-5.

Men nogen skal have rollen som pionér. Maserati, som forbindes med vrinskende V8-motorer, tager springet og stiller sig forrest: Den nye Gran Turismo, som kommer til salg i 2023, bliver 100 procent elektrisk.

Manden med masken er ingen ringere end chefen for Stellantis-koncernen, Carlos Tavares. Maserati oplyser ikke, hvad chefen synes om den nye Gran Turismo Folgore

Folgore – det italienske lyn

Maserati præsenterede for få uger siden sin nye SUV Grecale, som skal kapre kunder fra Porsche og Macan. Med Grecale præsenterede Maserati også navnet for sine elbiler: Folgore. Italiensk for lyn.

Grecale kommer primært i udgaver med benzinmotor, med den 100 procent elektriske Grecale Folgore som alternativ. Den nye Gran Turismo, derimod, bliver den første Maserati, som er elektrificeret i alle udgaver.

LÆS OGSÅ | Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde

“Elektrificeret i alle udgaver”. Det lyder kryptisk, og det kommer uden nærmere forklaring. Det er åbenlyst, at Gran Turismo Folgore, den 100 procent elektriske udgave, som Stellantis-chef Carlos Tavares for nylig har kørt en tur i, er en elbil. Elektrificeringen kan også være lig med en eller flere hybrider (med seks cylindre) – eller en plug-in hybrid-drivlinje.

Gran Turismo er en stor sportsvogn med klassiske GT-proportioner. Bagende med kort udhæng – og i den anden ende en lang kølerhjelm

Det eneste vi derudover ved om den nye Gran Turismo er det, vi kan se på billederne fra Tavares’ køretur i Rom. Designet er opdateret, men ikke på nogen måde radikalt anderledes end forgængerens. Gran Turismo bliver igen en elegant grand tourer.

Mange hestekræfter og et stort batteri. Rimelige forventninger at have til en sportslig model fra Maserati. Men den skal også have dynamiske og skarpe køreegenskaber. Som en sportsvogn.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.