Mercedes-AMG C63
februar 12, 2021

Mercedes bekræfter: Slut med V8 i C63 AMG

Chefingeniøren for C-Klassen bekræfter i et interview, at det nu endeligt er slut med V8-brølet i Mercedes-AMG C63, ligesom V6-motoren også er udelukket. Fremtiden er 4-cylindrede motorer med hybridteknologi.

Af: Simon Hallenslev / d. 12. februar 2021

På med solbriller og sørgebind. Chefingeniøren for Mercedes-Benz C-Klasse, Christian Früh, bekræfter i et interview med bilmediet Car and Driver, at V8’eren er lagt endeligt i graven for C63. Årsagen er naturligvis de intensiverede miljøstramninger som bilproducenterne står overfor i hele verden men i særdeleshed i Europa.

Mercedes-Benz har fundet det nødvendigt ikke blot at fjerne to men hele fire cylindre fra C63’eren. Det understreges nemlig i selvsamme interview, at en V6’er ej heller finder vej til AMG-udgaverne af C-Klassen, herunder hverken C43 eller C63. Begge disse bliver plug-in hybridbiler, mens resten af C-Klasse modelprogrammet som minimum får 48V-mildhybrid.

LÆS OGSÅ | VERDENSPREMIERE: Audi e-tron GT

Det er dog ikke lutter dårlige nyheder. I samme åndedrag slår chefingeniøren nemlig fast, at grundudgangspunktet for den alsidige C-Klasse er baghjulstrukket. Christian Früh udtaler, at det ganske enkelt er umuligt at lave en velkørende personbil i total balance på en forhjulstrukken platform.

Den næste generation C63 AMG, der kommer til at se dagens lys i løbet af 2022, vil stadig spytte over 500 hk ud. Der er derfor ingen tvivl om, at Mercedes-Benz’ historie med en dækrygende C63’er er slut, bare fordi V8-brølet forsvinder. Med hybriddrivlinjer på tegnebrættet betyder det også, at den manuelle gearkasse er fortid i C-Klassen. Den vil fremover kun blive produceret med Mercedes-Benz’ egen 9-trins automatgearkasse.

Andre C-Klasse-nyheder

Mercedes-Benz løfter også sløret for nogle af de andre nye ting, der vil blive implementeret på den kommende generation C-Klasse. Først og fremmest får bilen en stor, digital centerkonsol med touchskærm, lidt á la den nye Mercedes-Benz S-Klasse. Her loves der ekstrem præcision og hurtighed i både infotainmentskærm og -system. Hertil kommer også et nyt og innovativt system til head-up displayet.

Lidt i stil med Tesla vil Mercedes-Benz indføre systemopdateringer, der kan klares fra din indkørsel og dermed eliminere behovet for at smide bilen forbi et værksted. Luftundervognen, der tidligere har kunnet tilkøbes, skrottes til fordel for en ny chassisopsætning med elektronisk justerbar undervogn.

Med den nye type undervogn følger også firehjulsstyring, som betyder, at bagakslen kan dreje. Hermed skabes der mere stabilitet på motorvejen samt bedre manøvrerbarhed i byen. Hvis du før har købt din Mercedes-Benz med stjernen oppe på kølerhjelmen, bliver du skuffet, da den udfases i den vestlige verden og kun kan tilkøbes på kinesiske modeller.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS