Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Tekst: Simon Hallenslev / Coverfoto: Politi / d. 18. oktober 2021
Når der skal købes ind i det offentlige, sker det via udbud. Det offentliggøres, at et nyt produkt eller en ny tjeneste behøves. Herefter har private virksomheder mulighed for at byde ind med deres løsning inden for en given tidsramme. Til slut er det op til den givne offentlige instans hvilket produkt, der opfylder opgaven bedst til den bedste pris.
Udbudsrunder gør sig gældende uanset om der skal købes hundelorteposedispensere til den lokale park eller hundevogne til landets politi. Ordren af biler til hundepatruljerne er eksempelvis, som vi tidligere har skrevet om på Bilbasen, tilfaldet Volvo V90 efter adskillige tests og inputs fra blandt andet hundeførerne.
Nu er en ny udbudsrunde i gang. Denne gang er det nye automatiske trafikkontroller (ATK), bedre kendt som fotovogne, der bliver testet langs de danske veje.
Ved man lidt om biler, genkender man hurtigt ATK-vognene i dag. Det er altid en neutralt lakeret VW Transporter med et lille, hævet tag. Derfor var det med stor undren, at Bilbasen redaktionen stødte på en VW Caddy med kameraudstyr i bagsmækken på Åboulevarden i København. Bilen var under opsyn af flere færdselsbetjente. Herudover stod en stor trafikkegle, hvorpå der stod ‘TEST’ og et fartmålingsikon.
Til Bilbasen bekræfter Christian Berthelsen, politibetjent ved det Nationale Færdselscenter hos Rigspolitiet, at der i øjeblikket bliver testet forskellige typer nyt kameraudstyr samt placeringer af udstyr i andre biler, der for fremtiden kan udgøre de nye ATK-vogne. Den kamerapakkede VW Caddy på Åboulevarden var derfor rigtigt nok en fotovogn.
LÆS OGSÅ | Regeringen vil gøre det endnu dyrere at køre for stærkt
Disse tests udføres som del af en ny udbudsrunde, som Rigspolitiet kører i øjeblikket. Christian Berthelsen understreger, at de tests der udføres i øjeblikket er i den tidlige opstartsfase. Derfor er der langt fra valgt nogen endelig løsning, ligesom han heller ikke kan bidrage med yderligere information om de nye fotovogne eller kamerasystemer.
Sikkert er det dog, at der er nye systemer i udbud. Om de nye fartmålingssystemer skal pakkes væk i en VW Caddy eller en lignende kasseformet bil er ikke til at svare på endnu. Uanset hvad bliver spændende at se, hvad politiets våben mod fartsyndere bliver for fremtiden!
Har du mødt lignende tests af nye fotovogne eller lignende ATK-kameraudstyr på de danske landeveje, er du velkommen til at skrive til undertegnede.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.