ElbilerNyheder

Tesla Model S og Model X får kæmpe opdatering

Af i Elbiler, Nyheder
Tesla har netop præsenteret sit årsregnskab og -rapport. Og mens alle har øjnene rettet mod det flotte finansielle resultat, kigger vi på bilnyheden, der er flettet ind mellem de sorte tal på bundlinjen. Der kommer nemlig en opdateret Model S og Model X!

Af: Simon Hallenslev / d. 28. januar 2021

2020 har været et vigtigt år for amerikanske Tesla. Hver gang Tesla-tvivlerne har fået taletid, er det blevet modsvaret med endnu en aktiestigning, der har sendt kursen på himmelflugt. Faktisk har aktieværdien gjort, at Teslas markedsværdi nu er højere end Toyota, VW, Mercedes og General Motors — til sammen! Det er til trods for, at Tesla målt på produktionstal fortsat er klart de mindste.

Det er ikke kun Teslas aktieværdi, det er gået godt for i det forgangne år. 2020 blev nemlig det første år, hvor den velomtalte elbilproducent genererede et økonomisk overskud, der endte på cirka 4,4 milliarder kroner. Et flot spring fra 2019, hvor Tesla kom ud med røde tal på bundlinjen med et tab på cirka 5,3 milliarder kroner.

Alt dette fylder netop nu meget i nyhedsbilledet. Men flettet ind i al økonomisnakken, gemmer sig også et par bilnyheder, som for os er endnu mere spændende. Vi kigger nærmere på den store opdatering, Tesla Model S og Tesla Model X står overfor.

Hvilken opdatering?

Både Tesla Model S og Tesla Model X kommer til at ligne sig selv fuldstændigt. Den kære Elon Musk må øjensynligt mene, at de ramte hovedet på sømmet med designet i første ombæring. De nye udgaver får lidt nyt trim hist og her samt nye fælge at vælge mellem. Det er dét.

Opdateringen skal findes indendørs. Model S og X får nemlig sprit nye kabiner, der bliver endnu mere high-tech og Teslaficeret. Det første, der springer i øjnene er det halve rat. På redaktionen har vi forsøgt at undersøge, om det overhovedet er lovligt med et topløst rat i EU – uden held. Så skriv til os, hvis du er ferm til EUs love og regler!

LÆS OGSÅ | Brugttest: Tesla Model 3 — holder den amerikanske elbil?

Den store infotainmentskærm i midten af kabinen, som Model S nærmest gik viralt med ved lanceringen i 2012, bliver ikke større i den opdaterede kabine. Til gengæld bliver den lagt på langs som et fjernsyn og understøtter knivskarp 2200 x 1200-opløsning. Skærmen til instrumenteringen bag rattet bliver også opdateret, ligesom bagsædet nu også får sin egen separate skærm, hvorfra der både kan ændres temperatur på det 3-zonede klimaanlæg og spilles spil.

Til de spil, der kan spilles på én af de to skærme, når man lader, kommer også en trådløs controller. Hvis du vil have lyd på Mario Kart, er der rig mulighed for dét, da de opdaterede Model S og X får lydanlæg med 22 højtalere på 960 Watt. Det giver ikke kun en god lydoplevelse, men kan også bidrage til aktiv støjreduktion, som vi kender det fra moderne hovedtelefoner.

Pas på, Taycan

Der er efterhånden ingen tvivl om, at Elon Musk er konkurrencemenneske. Derfor må det have gjort ondt at se, hvordan Porsche Taycan Turbo S i Youtube-video efter Youtube-video kørte fra den hurtigste Tesla Model S Ludicrous Performance fra 0 til 100 km/t. Særligt fordi, Model S på papiret skulle være hurtigere end Taycan.

Den kunne Elon ikke have hængende på sig. Derfor kommer der nu en Tesla Model S Plaid og Plaid+. De får tre elektriske motorer i stedet for Dual-motor setuppet med to elektriske motorer, som Model S hidtil har kørt med. Tesla Model S Plaid får eftersigende 1.020 hk, en acceleration fra 0 til 100 km/t på 2,1 ssekunder, en topfart på 320 km/t samt en rækkevidde på 628 km.

SE OGSÅ | Guide: Ny Tesla Model 3 eller brugt Tesla Model S?

Plaid+ er stadig på tegnebrættet, hvorfor specifikationerne endnu ikke er klarlagt. Tesla påstår dog, at Plaid+ får over 1.100 hk og kommer til at gå fra 0 til 100 km/t på under 2,1 sekunder (!!). Topfarten bliver de samme 320 km/t som den almindelige Plaid, mens rækkevidden øges til over 840 kilometer. Hvis dét er sandheden, skal Porsche Taycan stå tidligt op, for at være med.

Disse vanvittige præstationer skal ifølge Tesla være gjort mulige af nogle komplet opdaterede drivlinjer samt ny batteriopsætning. Det skal ikke alene gøre bilerne hurtige men også udholdende, hvorfor Tesla slår fast, at de nye Plaid-modeller kommer til at kunne køre ‘1/4 mile’ dragraces igen og igen, uden at batteriet eller drivlinjen lider overlast.

Vi er spændte på at se, hvornår de opdaterede modeller kommer til lille Danmark og mindst ligeså spændte på at se, om vores kroppe kan kapere accelerationer til 100 km/t på under 2,1 sekunder. Modellerne rammer Danmark i slutningen af 2021.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.