En gang i mellem ryster bilfabrikanterne posen i jagten på et nyt ‘brand image’ med nye logoer, mottoer eller designlinjer. Nu er det franske Citroëns tur.
Tekst: Simon HallenslevFotos: PR
Som led i den grønne omstilling, står bilmærkerne i kø for at påtage sig en nye og moderne identiteter. Det gøres selvfølgelig først og fremmest med elektriske modeller, men dernæst med brug af marketing, der passer til ambitionerne.
I løbet af bare et par år har mærker som Nissan, Renault, BMW, Volvo, VW, Skoda og Dacia alle taget nye logoer i brug – nogle mere markante end andre.
Franske Peugeot tog sidste år en ny, stor løve i brug for at forfølge en ny designlinje samt for at introducere en moderne tidsalder for mærket. Det er meget samme strategi, som søstermærket Citroën nu også gør brug af.

Tilbage til fremtiden
Ligesom det er fortællingen med alle de andre logo-skifte, er der hos Citroën tale om en ny såkaldt brand identitet. Med det nye logo vil Citroën signalere det spændende skifte til den moderne æra, der venter mærket i fremtiden.
Alligevel har man hos Citroën valgt at søge kraftig inspiration i fortiden – nærmere bestemt Citroëns spæde begyndelse. Det nye logo, der skal signalere fremtiden, er nemlig en genfortolkning af det originale Citroën-logo fra 1919.
Det nye logo adskiller sig en hel del for de to halvbløde-logoer, der har prydet snuderne på de franske biler i løbet af 00’erne. Verden får første gang det gamle, nye logo at se på en konceptbil i slutningen af september, og vil blive gradvist indfaset fra midten af 2023.
Ligesom det var fortællingen med Peugeot sidste år, skal det nye logo agere fanebærer for et nyt designsprog for Citroën. Et designsprog, hvori logoet får en mere prominent placering og bliver lettere genkendeligt, ifølge Citroën selv.

Alle de nye
Det var en lang perlerække af logoer, der blev remset op i begyndelsen af artiklen. Skulle du have glemt, hvordan disse nye logoer ser ud, får du herunder alle de nye, friske logoer at se.
Hvilket er det fedeste?







