september 27, 2022

Nyt Citroën-logo går tilbage til fremtiden

En gang i mellem ryster bilfabrikanterne posen i jagten på et nyt ‘brand image’ med nye logoer, mottoer eller designlinjer. Nu er det franske Citroëns tur.

Tekst: Simon Hallenslev
Fotos:
PR

Som led i den grønne omstilling, står bilmærkerne i kø for at påtage sig en nye og moderne identiteter. Det gøres selvfølgelig først og fremmest med elektriske modeller, men dernæst med brug af marketing, der passer til ambitionerne.

I løbet af bare et par år har mærker som Nissan, Renault, BMW, Volvo, VW, Skoda og Dacia alle taget nye logoer i brug – nogle mere markante end andre.

Franske Peugeot tog sidste år en ny, stor løve i brug for at forfølge en ny designlinje samt for at introducere en moderne tidsalder for mærket. Det er meget samme strategi, som søstermærket Citroën nu også gør brug af.

Tilbage til fremtiden

Ligesom det er fortællingen med alle de andre logo-skifte, er der hos Citroën tale om en ny såkaldt brand identitet. Med det nye logo vil Citroën signalere det spændende skifte til den moderne æra, der venter mærket i fremtiden.

Alligevel har man hos Citroën valgt at søge kraftig inspiration i fortiden – nærmere bestemt Citroëns spæde begyndelse. Det nye logo, der skal signalere fremtiden, er nemlig en genfortolkning af det originale Citroën-logo fra 1919.

LÆS OGSÅ | Test: Ekstraordinær komfort og køreglæde i Citroën C5 X

Det nye logo adskiller sig en hel del for de to halvbløde-logoer, der har prydet snuderne på de franske biler i løbet af 00’erne. Verden får første gang det gamle, nye logo at se på en konceptbil i slutningen af september, og vil blive gradvist indfaset fra midten af 2023.

Ligesom det var fortællingen med Peugeot sidste år, skal det nye logo agere fanebærer for et nyt designsprog for Citroën. Et designsprog, hvori logoet får en mere prominent placering og bliver lettere genkendeligt, ifølge Citroën selv.

Citroëns logoer gennem tiden

Alle de nye

Det var en lang perlerække af logoer, der blev remset op i begyndelsen af artiklen. Skulle du have glemt, hvordan disse nye logoer ser ud, får du herunder alle de nye, friske logoer at se.

Hvilket er det fedeste?

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS