Den stærkeste Kia nogensinde er nu endnu stærkere. Og formentlig også sjovere, for EV6 GT har fået de kunstige gear fra Hyundai Ioniq 5 N og opdatering af undervogn og styretøj.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kia EV6 GT er en af de fedeste elbiler på markedet, og i en periode kunne den fås til ren fantasipris – 419.999 kr. For en lækker, og ekstremt hurtig elbil med 585 hestekræfter.
Lageret skulle ryddes tilbage i sensommeren, fordi en ny var på vej. Den fornyede EV6 GT er kørt ind på scenen, og den er endnu vildere – og formentlig sjovere, fordi Kia har finpudset rigtig mange ting, som påvirker køreoplevelsen og dynamikken.
Det store trækplaster er, at den heftige ydelse på 585 hestekræfter fra de to elmotorer er skruet op til 650 hestekræfter.




650 hestekræfter med launch control
For at få adgang til den samlede ydelse på 650 hestekræfter, som i øvrigt er identisk med ydelsen i Hyundai Ioniq 5 N, skal man aktivere launch control. Det får man nok ikke altid lige gjort, men et tryk på den neon-skrigende GT-knap aktiverer da også en rimelig ydelse på 609 hestekræfter.
Hvor mange heste man har i andre køreprogrammer fortæller Kia ikke, men i den udgående model fik man 50 procent af de 585 hestekræfter i Eco-indstillingen, så der vil være stor forskel.
Men de ekstra kræfter giver faktisk ingen forskel, der kan ses på papiret. 0-100 km/t er stadig en øvelse, der hurtigt er forbi på 3,5 sekunder, men det er præcis den samme tid som før. Topfarten er stadig høj for en elbil: 260 km/t.



Tungere med større batteri?
EV6 GT kan selvfølgelig være hurtigere i mellemaccelerationerne, end den har været indtil nu. Det ved vi ikke, men vi kan gætte på, hvorfor elbilen ikke er blevet hurtigere.
Opdateringen har givet EV6 GT det nye og større batteri med en kapacitet på 84 kWh, hvor den første version var udstyret med en batteripakke på 77,4 kWh. Der er en sandsynlighed for højere vægt, og det er så sandsynligt, at det påvirker 0-100-tiden.
Det er kedelig teori, og det er mere spændende at tale om, at EV6 GT har fået de kunstige gearskift fra Ioniq 5 N og den nye EV9 GT. De virtuelle gearskift – Virtual Gear Shift – tilfører en helt ny dimension til elbilerne. Det er som at køre en bil med automatgearkasse med flere trin – og det virker.
Man kan køre EV6 GT helt ud i “gearene”, og gør man det, lyder det som om, motorerne når en begrænser. Så lægger man næste trin ind, som føles aggressivt og sjovt, fordi vægtbalancen i bilen skifter og man er langt mere med i motorrummet.
Kia-ingeniørerne har pillet ved fjedrene, de elektroniske støddæmpere og styretøjet. EV6 GT har hidtil ikke været helt så køreaktiv og sjov som den nyere Ioniq 5 N, men det kan ændre sig med de mange modificeringer.