december 12, 2024

Opdateret Kia EV6 GT rykker frem med 650 hk og kunstige gearskift

Den stærkeste Kia nogensinde er nu endnu stærkere. Og formentlig også sjovere, for EV6 GT har fået de kunstige gear fra Hyundai Ioniq 5 N og opdatering af undervogn og styretøj.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Kia EV6 GT er en af de fedeste elbiler på markedet, og i en periode kunne den fås til ren fantasipris – 419.999 kr. For en lækker, og ekstremt hurtig elbil med 585 hestekræfter.

Lageret skulle ryddes tilbage i sensommeren, fordi en ny var på vej. Den fornyede EV6 GT er kørt ind på scenen, og den er endnu vildere – og formentlig sjovere, fordi Kia har finpudset rigtig mange ting, som påvirker køreoplevelsen og dynamikken.

Det store trækplaster er, at den heftige ydelse på 585 hestekræfter fra de to elmotorer er skruet op til 650 hestekræfter.

650 hestekræfter med launch control

For at få adgang til den samlede ydelse på 650 hestekræfter, som i øvrigt er identisk med ydelsen i Hyundai Ioniq 5 N, skal man aktivere launch control. Det får man nok ikke altid lige gjort, men et tryk på den neon-skrigende GT-knap aktiverer da også en rimelig ydelse på 609 hestekræfter.

Hvor mange heste man har i andre køreprogrammer fortæller Kia ikke, men i den udgående model fik man 50 procent af de 585 hestekræfter i Eco-indstillingen, så der vil være stor forskel.

Men de ekstra kræfter giver faktisk ingen forskel, der kan ses på papiret. 0-100 km/t er stadig en øvelse, der hurtigt er forbi på 3,5 sekunder, men det er præcis den samme tid som før. Topfarten er stadig høj for en elbil: 260 km/t.

Tungere med større batteri?

EV6 GT kan selvfølgelig være hurtigere i mellemaccelerationerne, end den har været indtil nu. Det ved vi ikke, men vi kan gætte på, hvorfor elbilen ikke er blevet hurtigere.

Opdateringen har givet EV6 GT det nye og større batteri med en kapacitet på 84 kWh, hvor den første version var udstyret med en batteripakke på 77,4 kWh. Der er en sandsynlighed for højere vægt, og det er så sandsynligt, at det påvirker 0-100-tiden.

Det er kedelig teori, og det er mere spændende at tale om, at EV6 GT har fået de kunstige gearskift fra Ioniq 5 N og den nye EV9 GT. De virtuelle gearskift – Virtual Gear Shift – tilfører en helt ny dimension til elbilerne. Det er som at køre en bil med automatgearkasse med flere trin – og det virker.

Man kan køre EV6 GT helt ud i “gearene”, og gør man det, lyder det som om, motorerne når en begrænser. Så lægger man næste trin ind, som føles aggressivt og sjovt, fordi vægtbalancen i bilen skifter og man er langt mere med i motorrummet.

Kia-ingeniørerne har pillet ved fjedrene, de elektroniske støddæmpere og styretøjet. EV6 GT har hidtil ikke været helt så køreaktiv og sjov som den nyere Ioniq 5 N, men det kan ændre sig med de mange modificeringer.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS