september 5, 2023

Opdatering: VW ID.4 og ID.5 med 286 hk og nyt infotainment

Det er ikke til at se, men Volkswagens ID.4 og ID.5 bærer på store nyheder. Nye elmotorer, nyt og mere overskueligt infotainment med 12,9” skærm og lys i et vigtigt panel.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Volkswagen præsenterer opdaterede udgaver af ID.4 og ID.5 ikke som faceliftede biler, men som modeller med forbedringer og fornyelser, som flyder ind i produktionen uden stor fanfare. Det giver god mening, for udefra vil der ikke være noget at se. Det er teknikken, der har fået en kærlig behandling.

Udgangspunktet for fornyelsen af ID.4 og ID.5 er den nye ID.7. Det er fra den, der kommer en ny, meget stærkere og mere effektive elmotor i de baghjulstrukne udgaver – og og versionerne med firehjulstræk får også et skud ekstra hestekræfter.

Som i ID.7 er der også et nyt infotainmentsystem med forbedret funktionalitet og større skærm i ID.4 og ID.5, og så er der en detalje, som vi har ventet på: Touch-panelet lige under infotainmentskærmen til klimatemperatur, sædevarme og volumen har fået baggrundsbelysning. Det er et nødvendigt skridt, som så i princippet ikke er så nødvendigt, som det var i starten af karrieren for ID.4 og ID.5.

Skærmen er vokset til 12,9 tommer

For mens touch-panelet ved infotainmentskærmen fra starten var den eneste direkte vej til at ændre temperatur, så er der kommet permanent temperaturvalg i bunden af infotainmentskærmen. Infotainmentsystemets touchscreen vokser fra 10/12” til 12,9”, så mens man ikke kan få den 15” store skærm fra ID.7, så får man et klart bedre og mere overskueligt infotainmentsystem end før.

I førersædet kan de fornyede modeller også kendes på to andre ting. Den lille “skifteklods” til at vælge Drive, Reverse, Park og Brake er fjernet fra siden af den lille skærm til instrumenteringen. Som i den nye Passat sidder en separat vælger nu på ratstammen.

Der vil være mere at mærke, når man sætter i Drive og kører af sted i de nyeste ID.4- og ID.5-versioner. De baghjulstrukne udgaver kommer nu med 286 hk (op fra 204 hk), mens 4Motion-udgaven af ID.4 med tidligere 265 hk nu har 299 hk. Også topmodellerne med GTX-navnet har fået et ekstra boost: Ydelsen i ID.4 GTX og ID.5 GTX rykker fra 299 hk til 340 hk.

For kunder som vælger den justerbare undervogn med adaptive dæmpere, vil ny software og flere sensorer gøre, at spændet mellem blød og fast affjedring vil føles større end hidtil.

Batteristørrelsen på 77 kWh er bibeholdt, og ID.4 og ID.5 får ikke det nye batteri på 86 kWh fra ID.7. Forklaringen kan være, at de to crossovermodellers akselafstand ikke tillader flere battericeller. Men ny batteristyring kan der sandsynligvis opnås lidt længere rækkevidde – men det er oplysninger, som vi endnu ikke har, ligesom vi ikke ved, hvornår de opdaterede biler introduceres.

Del artikel:

Brugte VW ID.4 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS