Første tur: BMW i5 er alt det, alle har håbet på
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Det er ikke til at se, men Volkswagens ID.4 og ID.5 bærer på store nyheder. Nye elmotorer, nyt og mere overskueligt infotainment med 12,9” skærm og lys i et vigtigt panel.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Volkswagen præsenterer opdaterede udgaver af ID.4 og ID.5 ikke som faceliftede biler, men som modeller med forbedringer og fornyelser, som flyder ind i produktionen uden stor fanfare. Det giver god mening, for udefra vil der ikke være noget at se. Det er teknikken, der har fået en kærlig behandling.
Udgangspunktet for fornyelsen af ID.4 og ID.5 er den nye ID.7. Det er fra den, der kommer en ny, meget stærkere og mere effektive elmotor i de baghjulstrukne udgaver – og og versionerne med firehjulstræk får også et skud ekstra hestekræfter.
Som i ID.7 er der også et nyt infotainmentsystem med forbedret funktionalitet og større skærm i ID.4 og ID.5, og så er der en detalje, som vi har ventet på: Touch-panelet lige under infotainmentskærmen til klimatemperatur, sædevarme og volumen har fået baggrundsbelysning. Det er et nødvendigt skridt, som så i princippet ikke er så nødvendigt, som det var i starten af karrieren for ID.4 og ID.5.
For mens touch-panelet ved infotainmentskærmen fra starten var den eneste direkte vej til at ændre temperatur, så er der kommet permanent temperaturvalg i bunden af infotainmentskærmen. Infotainmentsystemets touchscreen vokser fra 10/12” til 12,9”, så mens man ikke kan få den 15” store skærm fra ID.7, så får man et klart bedre og mere overskueligt infotainmentsystem end før.
I førersædet kan de fornyede modeller også kendes på to andre ting. Den lille “skifteklods” til at vælge Drive, Reverse, Park og Brake er fjernet fra siden af den lille skærm til instrumenteringen. Som i den nye Passat sidder en separat vælger nu på ratstammen.
Der vil være mere at mærke, når man sætter i Drive og kører af sted i de nyeste ID.4- og ID.5-versioner. De baghjulstrukne udgaver kommer nu med 286 hk (op fra 204 hk), mens 4Motion-udgaven af ID.4 med tidligere 265 hk nu har 299 hk. Også topmodellerne med GTX-navnet har fået et ekstra boost: Ydelsen i ID.4 GTX og ID.5 GTX rykker fra 299 hk til 340 hk.
For kunder som vælger den justerbare undervogn med adaptive dæmpere, vil ny software og flere sensorer gøre, at spændet mellem blød og fast affjedring vil føles større end hidtil.
Batteristørrelsen på 77 kWh er bibeholdt, og ID.4 og ID.5 får ikke det nye batteri på 86 kWh fra ID.7. Forklaringen kan være, at de to crossovermodellers akselafstand ikke tillader flere battericeller. Men ny batteristyring kan der sandsynligvis opnås lidt længere rækkevidde – men det er oplysninger, som vi endnu ikke har, ligesom vi ikke ved, hvornår de opdaterede biler introduceres.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Elbilerne er blevet billigere og der kommer flere og flere billige elbiler til landet. Se med når vi gennemgår elbiler til under 250.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]