juni 25, 2016

Opel Kadett C 1,9 GT/E

Af Ebbe Sommerlund

Når jeg ser en fed Opel Kadett C, så rykker det lidt i tegnebogen for at købe den. Og når jeg ser en i rallytrim så bliver det rigtigt svært for mig ikke bare at gøre det omvendte af en britisk børsmægler. Jeg vil råbe KØB, KØB, KØB. Og jeg vil rappe som L:Ron:Harald – Mæ og mi Kadett.

Se den til salg her

Kadett C (2)

Måske er det fordi jeg i min ungdom havde en kammerat, der havde en 1,2S. S var den sportslige version, så her var sportsrat og fire ekstra ure i midterkonsollen – voltmeter, olietryk og to andre som jeg ikke husker – der er nok nogen, der kan huske det.

Med frække Gotti-fælge i 15-tommer, så var grunden ligesom lagt til ægte Kadett-kærlighed.

Og når man så, som vi rent faktisk gjorde, kunne skifte gearkassen med bilen på fire mælkekasser, så er der tale om et livslangt kærlighedsforhold.

Jeg ved da godt at der er mere slag i en Opel Manta eller en Ascona, men Kadetten er bare stadig fed, så da jeg så denne bil, så flammede kærligheden op på ny. Det er en tidligere tjekkisk rallybil, der har fundet vej til Danmark og den er simpelthen for fed. Denne er en coupé og en 1,9 GT/E – så blev det  ikke meget vildere i en lille standardbil – fra fabrikken var her 105 hk. I denne bil er der stensikkert mere.

Kadett C (3)

Faktisk er Opel Kadett C en af de biler, der med fabrikkens velsignelse kan tunes op til 150 hk til gadebrug – netop fordi den var så populær til rally. Og lad mig bare sige at 150 hk virker ret godt, når bilen kun vejer ca. 800 kg. Jeg har heller ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt en Opel-motor skrige, når den hæst gispede efter vejret gennem spjældhuse eller dobbelte Webere, når jeg har set rally. Dengang Weber var en karburator og ikke en grill.

 

Bilen her kan besigtiges på Fyn og bare rolig – hvis du vil have den, så kommer du først –jeg har lige købt hus.

Kadett C (5) Kadett C (6) Kadett C (1) Kadett C (4)

 

Læs relaterede artikler

Opel Astra er Årets bil i Europa

Året bil i Danmark er Opel Astra

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS