Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / Dato: 26. november 2021
Elbiler hitter gevaldigt i Danmark. Ifølge De Danske Bilimportører var hver femte nye bil, som blev solgt i Danmark i september og oktober 2021, en elbil. Læg dertil et brugtbilmarked, hvor elbiler bliver revet væk, og der er ikke længere tvivl om, at de danske forbrugere vil køre elektrisk.
LÆS OGSÅ | Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Og medmindre du skal køre meget langt hver dag, så gælder der ganske vist også en række klare fordele ved at køre elbil. Du har ingen røg. Ingen støj. Du kan pudse glorien, og du kan parkere gratis i København, mens andre må betale kassen. Og endelig kan du tanke bilen op med strøm hjemme i indkørslen til en brøkdel af dét, du gav for at besøge OK-tanken hver uge.
Men er du den utålmodige type, skal du lige se dig for. Når det gælder hjemmeopladning eller opladning ved offentlige ladestandere, kan der nemlig være stor forskel på, hvor lang tid det tager at fylde batteriet med power.
Fordi, at nogle elbiler, som for eksempel de første udgaver af Hyundai Kona, Kia Niro og Jaguar I-Pace, kun lades med en enkelt fase, hvilket betyder, at det kan tage mere end et døgn at lade batteriet helt op. Dette skyldes det særlige danske Fællesregulativ, hvor netselskaberne stiller krav til, at man maksimalt må trække 16A på én fase. Ved fasestrømme over 16A skal strømmen fordeles ligeligt på mindst to faser. I andre lande – som for eksempel Norge – er det anderledes.
En fase er kort forklaret den ledning, som strømmen løber igennem. Ampere er et udtryk for mængden af strøm, som leveres gennem fasen. Og vekselstrøm (AC) er den type strøm, som kommer fra din hjemmelader og fra de mest almindelige offentlige ladestandere. Vekselstrømmen skal laves om til jævnstrøm (DC) før det kan lagres i batteriet, og dét klarer bilens indbyggede oplader – den såkaldte onboard-lader.
SE OGSÅ | Må man lade en elbil helt op?
Netop Hyundai Kona, Kia Niro og Jaguar I-Pace er eksempler på elbiler, som begyndelsesvist blev leveret med enkeltfasede onboard-ladere, men som sidenhen er blevet opgraderet med trefasede ladere. Selv en eksklusiv elbil som Mercedes EQC blev i første omgang leveret med tofaset onboard-lader og først efterfølgende opgraderet til tre faser – enten standard eller som tilvalg.
At du skal være opmærksom, når du kigger på brugt elbil. To forskellige årgange af den samme elbil kan nemlig have forskellige onboard-ladere – og du vil nok gerne betale lidt ekstra for en lidt nyere, som kan oplades meget hurtigere hjemme i indkørslen eller mens du handler i Føtex.
Niksen. Hurtigladere og lynladere leverer jævnstrøm (DC) direkte til bilens batteri udenom onboard-laderen. Så ingen problemer dér. Det er i øvrigt også derfor, du skal bruge en anden type stik til disse ladere.
Selv blandt de nye biler er der stadig modeller, som har enkeltfasede opladere som standard. Vælger du eksempelvis den billigste Nissan Leaf lige nu, må du nøjes med en enkeltfaset oplader, mens du skal et udstyrstrin op for at få én fase mere.
Så er der faktisk en mulighed. Du kan hos nogle leverandører vælge at få monteret en særlig hjemmelader, som kombinerer to faser, og så kan ladetiden reduceres. Men det ved operatører som Clever, E.ON og mange andre meget mere om.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.