Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof

Utålmodig? Så se dig for, inden du køber en elbil

Det tager tid at oplade sin elbil. Men det kan tage endnu længere tid, hvis du får købt dén med den langsomme onboard-lader. Bilbasen Blog forklarer hvorfor.

Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / Dato: 26. november 2021

Elbiler hitter gevaldigt i Danmark. Ifølge De Danske Bilimportører var hver femte nye bil, som blev solgt i Danmark i september og oktober 2021, en elbil. Læg dertil et brugtbilmarked, hvor elbiler bliver revet væk, og der er ikke længere tvivl om, at de danske forbrugere vil køre elektrisk.

LÆS OGSÅ | Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Og medmindre du skal køre meget langt hver dag, så gælder der ganske vist også en række klare fordele ved at køre elbil. Du har ingen røg. Ingen støj. Du kan pudse glorien, og du kan parkere gratis i København, mens andre må betale kassen. Og endelig kan du tanke bilen op med strøm hjemme i indkørslen til en brøkdel af dét, du gav for at besøge OK-tanken hver uge.

Men er du den utålmodige type, skal du lige se dig for. Når det gælder hjemmeopladning eller opladning ved offentlige ladestandere, kan der nemlig være stor forskel på, hvor lang tid det tager at fylde batteriet med power.

Hvorfor det?

Fordi, at nogle elbiler, som for eksempel de første udgaver af Hyundai Kona, Kia Niro og Jaguar I-Pace, kun lades med en enkelt fase, hvilket betyder, at det kan tage mere end et døgn at lade batteriet helt op. Dette skyldes det særlige danske Fællesregulativ, hvor netselskaberne stiller krav til, at man maksimalt må trække 16A på én fase. Ved fasestrømme over 16A skal strømmen fordeles ligeligt på mindst to faser. I andre lande – som for eksempel Norge – er det anderledes.

 

Hvad er en fase?

En fase er kort forklaret den ledning, som strømmen løber igennem. Ampere er et udtryk for mængden af strøm, som leveres gennem fasen. Og vekselstrøm (AC) er den type strøm, som kommer fra din hjemmelader og fra de mest almindelige offentlige ladestandere. Vekselstrømmen skal laves om til jævnstrøm (DC) før det kan lagres i batteriet, og dét klarer bilens indbyggede oplader – den såkaldte onboard-lader.

SE OGSÅ | Må man lade en elbil helt op?

Netop Hyundai Kona, Kia Niro og Jaguar I-Pace er eksempler på elbiler, som begyndelsesvist blev leveret med enkeltfasede onboard-ladere, men som sidenhen er blevet opgraderet med trefasede ladere. Selv en eksklusiv elbil som Mercedes EQC blev i første omgang leveret med tofaset onboard-lader og først efterfølgende opgraderet til tre faser – enten standard eller som tilvalg.

Hvad betyder det for mig?

At du skal være opmærksom, når du kigger på brugt elbil. To forskellige årgange af den samme elbil kan nemlig have forskellige onboard-ladere – og du vil nok gerne betale lidt ekstra for en lidt nyere, som kan oplades meget hurtigere hjemme i indkørslen eller mens du handler i Føtex.

Gælder det også lynladning?

Niksen. Hurtigladere og lynladere leverer jævnstrøm (DC) direkte til bilens batteri udenom onboard-laderen. Så ingen problemer dér. Det er i øvrigt også derfor, du skal bruge en anden type stik til disse ladere.

Men kan jeg så ikke bare købe en helt ny elbil?

Selv blandt de nye biler er der stadig modeller, som har enkeltfasede opladere som standard. Vælger du eksempelvis den billigste Nissan Leaf lige nu, må du nøjes med en enkeltfaset oplader, mens du skal et udstyrstrin op for at få én fase mere.

Og hvad hvis jeg lige har opdaget, at min elbil kun har én fase?

Så er der faktisk en mulighed. Du kan hos nogle leverandører vælge at få monteret en særlig hjemmelader, som kombinerer to faser, og så kan ladetiden reduceres. Men det ved operatører som Clever, E.ON og mange andre meget mere om.