juni 20, 2023

Praktisk, elegant, luksuriøs: Ny Mercedes E-Klasse stationcar

Den praktiske E-Klasse bevarer sin seriøse rummelighed og får et større skud elegance. Den tyske luksus-stationcar kommer fra starten som benzin, diesel og plug-in hybrid.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Der er få biler på markedet så komplette som Mercedes E-Klasse stationcar. Den har rummeligheden og det praktiske helt på plads. Den er komfortabel, sikker og luksuriøs. Den har kraftoverskud og god brændstoføkonomi. Den er dyr, men det er der, med andre ord, rigtig mange grunde til.

Med verdenspremieren på den helt nye E-Klasse sedan for et par måneder siden, var det uundgåeligt, at en stationcar ville være lige om hjørnet. Nu ser den dagens lys, og den tilfører stationcardesignet noget elegance, som ikke har været helt på plads i de seneste generationer af E-Klasse stationcar.

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes E-Klasse PHEV: 115 km på en opladning

Den er ikke mindre praktisk, den nye stationcar. Det er og blive E-Klassens adelsmærke som stationcar: Rummelighed. Det er meget muligt, det er sidste generation af den klassiske model, før den elektriske EQE helt får overtaget, og det er i så fald en fornem afslutning på årtiers praktisk elegance.

Op til 1.830 liter – men ikke i plug-in hybriden

Der er endnu mere plads til at brede sig på i den nye E-klasse stationcar, end der var i forgængeren. Akselafstanden er blevet 2,2 cm længere til i alt 296,1 cm, og der er ekstra bredde til brede skuldre. Bagagerummet har en standardvolumen på 615 liter, så både klapvogne og hundebure kan være med på samme tid, og skal man kun være en eller to personer i bilen, kan E-Klasse stationcar rumme helt op til 1.830 liter.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted

Men den bagagevolumen skal tages med forbehold. For de mange danske kunder, som man kan forvente vil købe en plug-in hybrid-version, er tallet markant lavere. Det skyldes, at plug-in hybriden har brug for et meget stort batteri under bagagerummet for at opnå en elektrisk rækkevidde på helt op til 113 kilometer. Bagagerummet er derfor indskrænket til 460-1.675 liter.

Ved introduktionen vil der være en plug-in hybrid, og det er benzinvarianten E 300 e stationcar med en 2-liters benzinmotor med 294 hk og en elmotor med 129 hk. Den samlede systemydelse er 313 hk.

Tre store skærme med MBUX Superscreen

Motorprogrammet er forholdvis smalt ved lanceringen, og som ventet er der ingen motorer med mere end fire cylindre. En benzinudgave, E 200, kommer med en 2-liters turbomotor med 204 hk (samme motor som i plug-in hybriden) og 320 Nm for en fornuftig 0-100-tid på 7,8 sekunder.

En dieseludgave, E 220 d, har en 2-liters motor med 197 hk og 440 Nm, og den har stort set samme 0-100-præstation som benzinversionen: 7,9 sekunder. Brændstoføkonomien er, selvfølgelig, fornuftig med op til 20 km/l. Både benzineren og dieseludgaven har et mildhybrid-system, der kan give et mindre elektrisk boost.

LÆS OGSÅ | BMW i5 er klar! Se de danske priser på den elektriske 5-serie

Som allerede set i sedanen er E-Klassen årgang 2023 kommet endnu længere ind i skærm-tidsalderen. Hvis man bestiller bilen med en ekstra touchscreen foran passageren (navigation, musik mv.), har E-Klassen det såkaldte MBUX Superscreen-setup, hvor hele panelet med digital instrumentering, infotainment og den tredje skærm er sat bag et fælles glaspanel.

Standard i E-Klasse stationcar er selvfølgeligheder som el-betjent bagklap og tre-delt bagsæderyglæn, men også luftaffjedring på bagakslen er standard, så tung last ikke får bagenden til at hænge.


Brugte Mercedes E-Klasse stationcar til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mercedes E-Klasse stationcar til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS