Kategorier
Elektrisk Nyheder

Helligbrøde eller på høje tid? Mercedes-AMG C 63 S er en firecylindret PHEV

Den største forandring i AMG C-Klassens historie sker nu. AMG C 63 har ikke længere 8 cylindre, men en firecylindret 2-liters motor og en elmotor – med tilsammen vanvittige 680 hk

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Når motoren er grunden til, at mange køber en bestemt bilmodel, så er det måske ikke så klogt at lukke ned for den motor. Men det kan ikke være anderledes, mener de hos Mercedes-AMG. V8’eren overlever ikke i det lange løb, og den er ineffektiv, så farvel til de 8 cylindre i C 63 AMG.

SE OGSÅ | Over 800 hk i den første plug-in fra Mercedes-AMG

Ikke goddag til 6 cylindre. Cylinderantallet er halveret i den nye C 63 AMG S E Performance – meget længere navn end før, men kun 4 cylindre.

Når ejere af den gamle ottecylindrede C 63 skal skifte model, skal sælgeren nok ikke sælge bilen på lyden. Ej heller på det faktum, at den som en anden Ford Kuga PHEV kan lades op.

Den nye AMG kan lades op til at køre 13 kilometer på strøm, men hele idéen med elektrificeringen og batteriet fører til salgsargument nummer 1: Hybridsystemets ydelse.

De hårde facts. C 63 AMG S E Performance har verdens stærkeste serieproducerede firecylindrede benzinmotor på 2 liter. 476 hk – kun 27 hk færre end den gamle V8’er. Og læg så elmotoren med 204 hk, monteret ved bagakslen, til, og det hele samler sig til vanvittige 680 hk og 1.020 Nm.

Det er én måde at få en V8-motor til at se gammel ud. C63 AMG S af den gamle skole maksede ud ved 503 hk. Den nye har altså 177 hestekræfter mere.

Som både sedan og stationcar

Uanset om man vælger at pakke det nye hybridsystem ind i et sedankarrosseri eller i en stationcar, så er den hurtig som ingen bil i klassen før har været – hverken noget fra Audi RS eller BMW M kan være med.

0-100 km/t skæres ned fra 4 sekunder i den gamle (sedan) til bare 3,4 sekunder. Men BMW M4 Competition xDrive Coupé kan, trods en ydelse på kun 510 hk, følge med den nye monster-AMG – den bruger 3,5 sekunder.

SE OGSÅ | Test: Mercedes-AMG A 45 S – den stærkeste af alle firecylindrede

Det er vægten, der er med til at gøre, at den “svage” M-model kan følge med. Batteriet i C 63 AMG S E Performance på 6,1 kWh vejer 89 kilo, og det samme gør elmotoren. Med 2.111 kilo er AMG’en omkring 190 kilo tungere end M4’eren.

Topfarten lider også et knæk, som det er typisk for plug-in hybrider i forhold til rene benzinudgaver. C 63 AMG S E Performance har som sedan en topfart på 280 km/t (standard 250 km/t) og som stationcar op til 270 km/t (standard 250 km/t), hvis man bestiller AMG Driver-pakken.

Baghjulsstyring som standard

Den nye C AMG er med sin elektriske motor ved bagakslen en firehjulstrækker, men elmotoren kan også selvstændigt drive baghjulene, mens benzinmotoren holder fri. Det kan ske med en hastighed på op til 125 km/t og giver ikke den fulde oplevelse – en elmotor med 204 hk giver ikke en vild baghjulstrækker.

C 63’eren skal i stedet køres for sit variable firehjulstræk og den måde, kræfterne spiller mellem den stærke benzinmotor og elmotoren i forskellige køreprogrammer. Der er syv af slagsen – fra Electric over RACE til Snow og Individual. Først i RACE kan elmotoren yde sin fulde ydelse, så i eksempelvis Comfort vil elmotoren kun tilføre 51 hk.

SE OGSÅ | Test: Superlynet fra AMG

Køreoplevelsen kan justeres i trin på mange parametre: Styretøj, lyd, støddæmpere, ESC, elmotor og mere til.

Som standard har C 63 AMG S E Performance baghjulsstyring med udslag på op til 2,5 grader. På den måde er der kortere rundt i svingene og mere stabilitet. Om lyden så er lige så god, kan kun et møde med bilen i virkeligheden afgøre.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.