Der er sat pris på BYD Sealion 7, der introduceres i tre varianter. Basismodellen Sealion 7 Comfort klarer op til 482 kilometer på en opladning og har bl.a. panoramaglastag, el-betjent bagklap og Dynaudio-lyd til 339.995 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Uha, nu ser det virkelig skidt ud, hvis man har købt en BYD Seal U. Den nye Sealion 7 kommer nemlig på markedet her i november, og den er langt mere moderne og koster næsten det samme som Seal U.
Så det skal være sagt med det samme: har man kigget med interesse på BYD Seal U, så vent til Sealion 7 kommer ud til forhandlerne. Det er lige om lidt, og den nye SUV er stærkere, kan køre længere på en opladning, lade hurtigere, og, og, og.
Den nye Sealion 7 kan kun være en mere velkørende bil end Seal U, som kæmper med en overblød affjedring og et ustyrligt styretøj. Vi kan ikke garantere, at Sealion 7 kører bedre, men som en helt ny model fra BYD (Seal U er en ældre model, der er kommet sent til Danmark) kan andet med 99 procent sikkerhed ikke være tilfældet.
Sealion 7 lander i november i tre versioner, og priserne starter på 339.995 kr. for en udgave med baghjulstræk, 313 hestekræfter og rækkevidde op til 482 kilometer. Basisudgaven af Seal U har forhjulstræk, 218 hestekræfter og en rækkevidde op til 420 kilometer til 319.995 kr. Hvis ikke BYD-importøren allerede er nået frem til samme konklusion, så kommer her en opfordring: se at få Seal U trukket ud af markedet – eller sæt prisen ned.







Metallak og forsæder med køling er standard
Den nye Sealion 7 kommer på markedet i versionerne Comfort, Design og Excellence. Der er nuanceforskelle i standardudstyret, men valg af version handler primært om rækkevidde, antallet af trækkende hjul og hestekræfter.
Der er standardudstyr i alle varianter til at fylde et helt katalog. Metallak, el-betjent bagklap, panoramaglastag, lydanlæg fra Dynaudio, varme i rattet, varme i bagsædet, forsæder med både varme og køling, el-justerbare forsæder og meget, meget mere. Hvor Comfort og Design har indtræk i kunstlæder, har Excellence-udgaven ægte læder. Og den har head-up-display, men er ellers som de to andre versioner.
Basisudgaven Sealion 7 Comfort har som nævnt 313 hestekræfter, baghjulstræk og en rækkevidde på op til 482 kilometer. Den rækkevidde kommer fra en kapacitet på 82,5 kWh, og der kan lades med op til 150 kW.

530 hk i topmodellen Sealion 7 Excellence til 389.995 kr.
Den midterste model i Sealion 7-modelprogrammet er Design, som er en blanding af teknik fra basismodellen Comfort og topmodellen Excellence. Den har batteriet på 82,5 kWh fra basismodellen og de to elmotorer – en for, en bag – fra topmodellen, som giver firehjulstræk. Med 530 hestekræfter er den kraftig og lige så hurtig som topmodellen med 0-100 km/t på 4,5 sekunder.
Den kan med op til 230 kW lade hurtigere end basismodellen (150 kW), men kræfterne koster rækkevidde: den har familiens laveste med op til 456 kilometer. Med en pris på 374.995 kr. er den 35.000 kr. dyrere end den baghjulstrækkeren og kun 15.000 kr. billigere end topmodellen.
De 15.000 kr. ekstra for Sealion 7 Excellence køber ikke bare et head-up-display og indtræk i læder, men også et større batteri. I forhold til de to øvrige varianter har Excellence et batteri med mere kapacitet – på 91,3 kWh. Det giver ingen overflod af rækkevidde, men med 502 kilometer er der trods alt 46 kilometer mere. Sammen med det ekstra udstyr gør det Excellence langt mere interessant end midtermodellen Design – hvis man virkelig ikke kan nøjes med basisudgaven.
Selv om Sealion 7 virker til at være en langt mere moderne og attraktiv bil end Seal U, og priserne også virker fornuftige, så er der kamp i klassen. Der er mange om buddet. Tesla Model Y fås fra 329.990 kr. og fås med op til 600 kilometer rækkevidde til 349.990 kr., og Hongqi offentliggjorde i sidste uge priser på den store EHS7, der fås fra 389.990 kr.