Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er ingen elbil som Volkswagens nye ID. Buzz. Den er retro-smart, farverig, rummelig – en bil, der får smilene frem, når den ruller forbi. Men man skal finde mindst 489.995 kr., hvis man skal købe det elektriske Rugbrød, og det er en stor udskrivning for en typisk dansk familie.
Med et nyt tilbud på privatleasing kan ID. Buzz potentielt komme ud til flere danskere. Leasingtilbuddet gælder en lang kontrakt på 48 måneder – 4 år – som er et godt stykke over de typiske 36 måneder.
LÆS OGSÅ: VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
Det skal man ikke lade sig skræmme af, for bindingsperioden er kun 12 måneder. Det er positivt, at kontrakten løber så længe – hvis man bliver glad for bilen, har man et år mere end på de fleste andre kontrakter.
Priserne er rigtig fornuftige for ID. Buzz på privatleasing. De er faktisk så fornuftige for elbilen, at den kun er lidt dyrere end den mest basale ID.5 med 174 hk.
Volkswagen tilbyder privatleasing af både basismodellen Life og den bedre udstyrede Style. Hvis man skal købe Style-udgaven, koster den 90.000 kr. mere end Life-udgaven, mens der på privatleasing er en forskel på 1.000 kr. om måneden.
ID. Buzz Life koster 4.999 kr. om måneden efter en engangsydelse på 14.995 kr. ID. Buzz Style koster 5.999 kr. om måneden, og engangsydelsen er også her 14.995 kr.
Efter 48 måneder har man lagt 255.547 kr. hos Volkswagen for Life-udgaven og 303.547 kr. for Style-udgaven.
LÆS OGSÅ: Test: VW ID.Buzz skal vælges for charmen
Den 48 måneder lange leasingkontrakt på ID. Buzz inkluderer 10.000 km årligt, som for nogle vil være i underkanten. VW giver også muligheden for 15.000, 20.000 og 25.000 kilometer årligt – i alt 15.000 kilometer årligt i ID. Buzz Life koster eksempelvis 400 kr. ekstra om måneden i forhold til de 10.000 kilometer.
ID. Buzz har en rummelig kabine med fem sæder (en længere variant med mulighed for syv sæder er på vej), og elmotoren, som trækker på baghjulene, har en ydelse på 204 hk.
Batteriet har en anvendelig kapacitet på 77 kWh, og i basismodellen Life giver det en rækkevidde på 417 kilometer – i Style-udgaven er den lidt lavere med 409 kilometer. ID. Buzz kan lade med op til 170 kW ved en lynlader.
LÆS OGSÅ: Test: VW ID Buzz Cargo er en cool kassevogn
Går man efter Life-versionen, får man som standard bakkamera, adaptiv fartpilot, tyverialarm, nøglefri betjening, parkeringsassistent, infotainmentsystem med 10″ touchscreen, navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, trådløs mobilopladning, sædevarme, varme i forruden, 8 USB-C ladestik/-indgange, LED-forlygter og 19″ alufælge.
Style-versionen har 20″ alufælge, el-betjent bagklap, el-betjente skydedøre, infotainmentsystem med 12″ touchscreen, el-justerbare forsæder, matrix-LED-forlygter og udvidet stemningsbelysning.
ID. Buzz kan leveres fra fabrikken med to-farvet lakering, men i samarbejde med servicepartneren RTT tilbyder Volkswagen også foliering i et væld af farver (den blå-grå bil er folieret hos RTT) til 14.000 kr.
Volkswagens presseafdeling oplyser, at der er kort leveringstid på ID. Buzz – i mange tilfælde til omgående levering.
Brugte VW ID. Buzz til salg på Bilbasen
Se flere brugte VW ID. Buzz til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.