Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 13. februar 2018
På vej ned forbi de gabende tomme tribuner ud til langsiden på den legendariske Monza-bane i Italien rammer jeg 220 km/t. Bilen ligger solidt plantet på den gamle asfalt. Den indre drengerøv har taget magten over min højre fod.
I et par splitsekunder begynder det alligevel at blive lidt for spændende. For jeg ved fra de to omgange, jeg lige har fået i passagersædet med instruktøren Stephen bag rattet, at jeg gør klogt i at få bremset de fire hjul ned under 40 km/t, inden jeg rammer chikanen for enden af langsiden. Og her kommer udfordringen.
INSPIRATION: Søg efter Range Rovere til salg på Bilbasen
For bilen, jeg kører i, er på ingen måde en sportsvogn. Det er et 2310 kg tungt skrummel af en Range Rover Sport, som har været en tur forbi Jaguar og Land Rovers SVO-afdeling. Derfor har den fået et SVR-logo på bagsmækken, og det betyder 550 hk og 680 Nm fra en 5,0 liter stor kompressorfodret V8-motor. Det rækker til en 0-100-tid på 4,7 sekunder og 260 km/t på toppen. Og det fedeste V8-vræl.
Men én ting er acceleration – en anden ting er at få så tung en bil ned i fart igen. Ikke mindst når den kører på standardmonterede sommerdæk på en fugtig bane, hvor luftens temperatur her over middag kun lige akkurat har sneget sig op på 10 grader.
SVO-afdelingen er vigtig for de to engelske mærker er, der blev købt af indiske Tata Motors i 2008. For selvom både Jaguar og Land Rover har givet os flere fede nye modeller i de seneste år, er deres image ikke fulgt med. Tankerne går lidt for ofte i retning af gamle mænd, der sidder bag rattet og pulser cigar i et brunt jakkesæt.
INSPIRATION: Søg efter Range Rovere til salg på Bilbasen
Nu skal der andre boller på suppen. Men selvom sportslige topmodeller er en vigtig del af SVO’s arbejde, råder afdelingen også over faciliteter, der kan gøre bilerne mere luksuriøse og skræddersy dem efter kundens ønske.
SVO står for Special Vehicles Operations og er for Jaguar og Land Rover, hvad M er for BMW, og AMG er for Mercedes.
Det er altså en afdeling, som snupper de britiske mærkers topmodelle for at skrue ned for fornuften og op for køreglæden.
– Hvis en kunde gerne vil have sin Range Rover i pink, prøver vi først at snakke kunden fra det på en yderst høflig måde. Hvis det ikke lykkes, så lakerer vi den pink, siger Mark Stanton, der er direktør for SVO.
Og hvorfor så ikke bare sige ”nul putte, en Range Rover skal ikke være pink?”. Fordi det trods alt er bedre at male bilen pink selv, end at kunden får det gjort hos en baggårdslakerer efter levering, forklarer SVO-direktøren.
Lakeringen på den blå mastodont, jeg kaster rundt på den 5,8 km lange racerbane, er dog helt standard. Det gælder også de skålformede lædersæder, som uden for banen ser jævnt kiksede ud, men som lige nu giver masser af mening. Og det gælder de 380 mm store bremseskiver, der kommer på overarbejde nu, hvor instruktøren Stephen endelig giver ordre til at trykke venstre pedal i gulvtæppet.
Først sker der ingenting. Et øjeblik senere begynder bremseklodserne at bide sig fast i skiverne. Men der ingen tvivl om, at keramiske bremseskiver ville give mening i lige præcis den her situation.
LÆS OGSÅ: Bilbasen TV: Range Rover Autobiography
Det lykkes heldigvis at få kolossen bremset ned fra 220 km/t til knap 40 km/t på et par hundrede meter. Det skurer let fra de 22” store dæk, da jeg får jeg skuden drejet først 105 grader til højre og så lige så skarpt til venstre.
Styretøjet er lige så præcist som i en Ford Fiesta, krængningen er minimal, og her er rigeligt med kræfter til at have det sjovt. Men rundt i svingene kan selv ikke 295 mm brede dæk holde bilen i den let fugtige asfalt. Går man lidt for hårdt på gassen i et sving, ryger man sidelæns ud mod gruset.
På trods af den enorme kampvægt er jeg svært imponeret over, hvor underholdende den store Rover er. Det nævner jeg for Stephen, der nu sidder i passagersædet og giver mig gode råd undervejs. Han har tidligere kaldt Range Roveren for en lænestolsracerbil, og egentlig er han mest til at køre race i klassiske biler.
– Det her er en fantastisk bil, men jeg aner ikke, hvad man skal med den, siger han tørt.
LÆS OGSÅ: Timelapse: Se udkørt Range Rover få nyt liv på 55 sekunder
Jeg er helt uenig. Jeg ved nok, hvad jeg ville gøre med den. Men måske er det bare fordi, jeg har forelsket mig i det store skrummel. Som familiebil er brugsværdien i top, det fede V8-bulder fra udstødningen kan gøre enhver mandag morgen til en fest, og den er ikke fuldstændig talentløs til en trackday.
Så vender man sig vel til at parkere en to meter bred bil. Ligesom man sikkert lærer at leve med, at affjedringen selv i den blødeste indstilling er på nippet til at være ukomfortabel på de norditalienske landeveje. Og så er der da noget beroligende ved tanken om, at den kan køre igennem 85 cm dybt vand uden at øffe. Kom bare an, klimaforandringer!
Der er i skrivende stund en enkelt Range Rover Sport SVR til salg på Bilbasen. Her kan du se den vilde bil.
Motor: V8 benzin med kompressor på 5.000 cm3
Ydelse: 550 hk ved 6.000-6.500 o/min
Gear: 8-trins aut.
Acceleration: 4,7 sekunder
Tophastighed: 260 km/t
Forbrug: 7,8 km/l
Vægt: 2.310 kg
Årlig ejerafgift: 10.520 kr.
Nypris: 2.534.900 kr.
Hvis 2,5 millioner kroner er lige i overkanten til dit budget, kan du søge efter mere almindelige udgaver af Range Rover-programmet til salg på Bilbasen.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.