ElbilerNyheder

Rapport: Danmark i top 3 med den grønne omstilling af bilparken

Af i Elbiler, Nyheder
Hvilke lande går forrest, når det kommer til elektrificering af biler? Det svarer en stor, tysk rapport på, der for første gang rangerer den globale indsats for elektrisk mobilitet. Vi kigger nærmere på tallene samt på Danmarks placering.

Af: Simon Hallenslev / d. 22. april 2021

Endelig er der lavet en rapport om elektrificerede biler, hvor det ikke kun er vores norske naboer, der klarer sig godt. Det er det tyske bilindustriforbund, der forud for deres årlige internationale messe, IAA Mobility, har lavet en rapport, der rangerer de globale præstationer i forhold til elektrisk mobilitet over det forgangne år.

Kort sagt giver det tyske forbund overblik over, hvilke lande der har været bedst til at udbrede elbiler og plug-in hybridbiler. Det er den første globale e-mobilitets rangering af sin slags, og den giver nogle interessante indsigter i, hvilke lande der er med længst fremme i forhold til den grønne omstilling af bilparken.

Som overskriften afslører, ligger Danmark udmærket til og er over det europæiske gennemsnit, når det kommer til elektrisk mobilitet. Men vi får stadig baghjul af nordmændene på visse punkter. Vi kigger nærmere på tallene fra den store rapport fra IAA Mobility.

Elbil

10 millioner elektrificerede biler

Det samlede antal plug-in hybridbiler og elbiler anslås til at være passeret 10 millioner på verdensplan. Her er det Kina, der trækker det tungeste læs med 4,2 millioner indregistrerede plug-in og elbiler, mens Europa følger efter med 3,2 millioner og USA med 1,7 millioner. Det giver lidt sig selv størrelsen taget i betragtning. Vi går dybere i tallene længere nede.

Kina ligger i spids, men Europa haler samlet set ind i løbet af 2020. For første gang nogensinde indregistrerede Europa nemlig flere elektrificerede biler end Kina. Europa indregistrerede 1.368.167 plug-in og elbiler i 2020 som ligger over Kinas 1.246.289 biler.

På europæisk plan plejer det at være Norge, der scorer højest på nærmest alle parametre, men i 2020 tog Tyskland sejren for flest indregistrerede grønne biler med 394.943 styk.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt deres rækkevidde og pris

For at sætte tallene lidt i perspektiv indregistrerede Kina 338.359 plug-in og elbiler i 2016, mens Tyskland indregistrerede 25.214 samme år. For fem år siden indregistrerede Europa samlet 210.150 plug-in og elbiler. Det betyder, at det europæiske salg er mere end firedoblet på de fem år fra 2015 til 2020.

Selvom vi herhjemme stadig er håbløst efter vores norske naboer samlet set, brugte vi 2020 fornuftigt på at hale godt ind. På globalt plan var Danmark nemlig det land, der oplevede den 3. største salgsvækst i plug-in og elbiler fra 2019 til 2020, kun overgået af Italien og Tyskland. Se hvordan salgsvæksten fordeler sig globalt i procent i tabellen nedenfor.

Norge slår alt og alle… Igen

Det var ikke tilfældigt, at vi startede med at bringe statistikken, hvor Danmark ligger foran Norge. Vi er nødt til at tage de sejre, vi kan. For i stort set alle andre datasæt, der behandler salget af plug-in og elbiler, banker vores norske naboer alt og alle.

Hvis vi ser på antal plug-in hybrid- og elbiler pr. 1.000 indbyggere, sørger det norske salg for at trække Europa godt op i statistikken. Det globale gennemsnit er 1,4 elektrificeret bil pr. 1.000 indbyggere, mens Norge har 81 elektrificerede biler pr. 1.000 indbyggere. Island ligger på andenpladsen med 36,8 bil pr. 1.000 indbyggere og Sverige med 20,6.

LÆS OGSÅ | Nu sælger Norge flere elbiler end benzin- og dieselbiler. Læs hvordan

Dette viser en tendens til, at det er Europa, der lige nu sætter tempoet for udviklingen af elektrisk mobilitet. Tendensen stadfæstes yderligere i nedenstående tabel, hvor Europa (med Norge i spids) ligger klart i front, når det kommer til el-og plug-in hybridbilernes samlede markedsandel af det totale personbilsalg.

Her befinder Danmark sig på en respektabel sjetteplads på globalt plan, selvom den svier lidt, da både Norge, Sverige og Finland ligger foran. Det er en pæn stigning på 12,2 procentpoint fra 2019 til 2020, der gør, at Danmark kan holde sig i top-10 med 16,4% markedsandele til plug-in og elbilerne.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.