Med næsten 208.000 handlede nye biler og cirka 540.000 handlede brugte biler er 2015 et nyt rekordår for bilhandlen i Danmark. Blandt de nye biler er årets topsællerter VW Up! og Peugeot 208, mens VW Passat og Ford Mondeo er de mest populære brugtbiler. Det viser en ny opgørelse af årets bilhandel gennemført af BilBasen og Spar Nord.
Den samlede handel med nye og brugte biler ser i 2015 ud til at nå op på næsten 748.000 biler. Dermed er der tale om det højeste antal handlede biler på et enkelt år nogensinde, ligesom det samlede antal personbiler i Danmark også er i rekord og nu er tæt på at runde 2,4 millioner.
Blandt de nye biler er der fortsat mikro- og minibilerne, der er mest populære, hvor VW Up! tager førstepladsen som årets mest handlede nye bil. Dernæst følger Peugeot 208, Toyota Aygo, Peugeot 108, og Peugeot 308.
Blandt de brugte biler er VW Passat mest populær, og den efterfølges af Ford Mondeo, VW Up!, Peugeot 206 og Peugeot 307.
Det viser en ny opgørelse af årets bilhandel gennemført af BilBasen og Spar Nord.
Nye afgifter udfordrer sparebiler
Selv om mikro- og minibiler stadig fylder meget i salgsstatistikken, så peger markedsanalytiker i BilBasen Jan Lang på, at danskerne generelt er begyndt at købe større og dyrere biler.
– Vi har haft en årrække, hvor de helt små biler har været totalt dominerende, og selv om de stadig fylder meget, så ser vi også, at modeller som Ford Focus, VW Passat og Renault Grand Scenic i stigende grad bliver efterspurgt. Så noget tyder på, at vi igen er begyndt at prioritere plads, komfort og sikkerhed frem for udelukkende at prioritere en lav indkøbspris og lave driftsomkostninger, som er der, hvor de små sparebiler udmærker sig, siger Jan Lang.
I Spar Nord hæfter cheføkonom Jens Nyholm sig ved, at den nye og lavere registreringsafgift på nye biler formentlig vil forstærke tendensen til, at vi køber større og dyrere biler.
– De nye afgifter betyder, at det generelt bliver billigere at have bil i Danmark, og når vi samtidig ser forbrugerne bliver mere optimistiske, er der god grund til at tro, at den lavere afgift bliver omsat til større biler. Vi kommer populært sagt til at købe mere bil for de samme penge, og det vil udfordre sparebilernes dominans, vurderer Jens Nyholm.
Olieprisfald forstærker effekten
Ud over lavere registreringsafgift og stigende optimisme peger Jens Nyholm på, at de seneste to års massive prisfald på brændstof også er med til at give luft i bilbudgettet.
– Kortvarige prisfald på benzin og diesel har ikke den store realøkonomiske effekt, men når priserne igennem længere tid falder så massivt, som vi har set den senest tid, så kan det mærkes. Og hvis priserne stabiliserer sig på det nuværende niveau, så kan en gennemsnitlig billist se frem til at spare i niveauet 2.000 til 2.500 kr. om året sammenlignet med, hvad brændstof kostede for bare 2 år siden, uddyber Jens Nyholm og tilføjer afsluttende:
– Det bidrager til yderligere luft i bilbudgettet, og det vil alt andet lige forstærke vores villighed til at købe de lidt større og dyrere biler, ligesom det vil få andre til at overveje bil nummer to.
Rekordår for elbilerne
Paradoksalt nok så skulle der afgift på elbilerne før de for alvor begyndte at sælge. Eller rettere der skulle en lov om afgift og et vindue til at handle i. Således blev der i 2015 solgt 2.736 Tesla Model S. 2016 ser på den konto noget mudret ud efter EU kommisionen underkendte den lov der skulle lægge ekstra afgift på de dyreste elbiler. Pt kender vi ikke udfaldet af den ballade, men det vender vi tilbage til. For elbiler generelt var 2015 endnu et magert år – elbiler sælges stadig ikke i større stil til private. Januar til november fik blot ca. 150 elbiler plader på til privat anvendelse.
Bilsalget 2015
Mærke | Model | Antal |
VOLKSWAGEN | UP! | 7.955 |
PEUGEOT | 208 | 7.945 |
TOYOTA | AYGO | 5.699 |
PEUGEOT | 108 | 5.559 |
PEUGEOT | 308 | 5.552 |
KIA | PICANTO | 4.794 |
VOLKSWAGEN | POLO | 4.711 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 4.668 |
TOYOTA | YARIS | 4.660 |
FORD | FIESTA | 4.630 |
RENAULT | NY CLIO | 4.457 |
SKODA | OCTAVIA | 4.292 |
KIA | RIO | 4.040 |
OPEL | CORSA | 3.923 |
SKODA | FABIA | 3.896 |
HYUNDAI | I10 | 3.658 |
SKODA | CITIGO | 3.589 |
NISSAN | QASHQAI | 3.539 |
HYUNDAI | I20 | 3.536 |
CITROEN | C3 | 3.365 |
Kilde: De Danske Bilimportører