Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Ventetiden er slut for Renault-fans, som vil have en afløser til deres gamle Kadjar. Den nye Austral er endelig i Danmark – dog kun i en enkelt version med 158 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Før en ny bil står klar hos forhandlerne, er der er spil, der skal spilles. Bilimportøren skal forhandle med fabrikken ikke bare om produktionspladser på samlebåndet, men også om priserne. Den pris kunderne ser, er ofte udtryk for måneders forhandlinger.
Renault har forhandlet med hovedkontoret for at give den nye Austral – afløseren til Kadjar – den bedst mulige start på livet, og det har trukket ud. Prisen på den 200 hk stærke hybrid med 1,2-liters motor har vist sig at blive uappetitlig for det danske marked, så den introduceres ikke – og det samme gælder basismotoren med 140 hk.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Det korte af det lange er, at Renault-forhandlerne kun kan tilbyde en enkelt motorvariant og kun et udstyrsniveau: Austral 1,3 med 160 hk og automatgearkasse koblet sammen med Techno-udstyrsniveau. Bilbasen har indtil videre kun prøvet hybriden med 200 hk, men 1,3’eren med 158 hk vil sandsynligvis gøre det fint i Peugeot 3008-konkurrenten. Det er samme motor som i Nissan Qashqai, og i den japanske kusine til Austral gør den et godt stykke arbejde.
Techno-udstyrsniveauet er omfattende, og prisen på 374.990 kr. er så måske det ikke er så skidt endda, at kun en Austral-version kommer til Danmark?
I det store Austral-modelprogram, som fås i vores naboland Tyskland og i hjemlandet Frankrig, er Techno-udstyrsversionen midterste udstyrsniveau mellem basisudgaven Equilibre og topversionen Iconic.
LÆS OGSÅ | Flagskibet Renault Rafale kommer som PHEV med 300 hk
At dømme ud fra listen over standardudstyr i Techno’en, kommer købere af Austral i Danmark ikke til at savne noget. Adaptive LED-forlygter, 19″ alufælge, el-klapbare sidespejle, adaptiv fartpilot, el-justerbart førersæde, digital instrumentering med 12,3″ skærm, Google-baseret infotainmentsystem med 12″ touchscreen og Google Maps-navigation, længdejusterbart bagsæde, trådløs mobilopladning, bakkamera, p-sensorer hele vejen rundt og meget mere er standard.
Er man glad for at høre musik i bilen, er det en bonus, at Austral Techno har et Arkamys Auditorium-lydanlæg indbygget, og adgang til bilen og start foregår uden at skulle have nøglen op af lommen.
Det eneste vi savner på udstyrslisten er el-betjent bagklap, men den løsning fås heldigvis til en meget rimelig merpris på 5.000 kr. Renault har også pakket tre udstyrspakker til rimelige priser: Pack Safety med bl.a. blind vinkel-system til 7.000 kr., Pack Look med tagræling og fast panoramaglastag til 10.500 kr. og Pack Premium med 360 graders kamera, p-assistent og sidespejle med hukommelsesfunktion til 13.500 kr.
I andre lande er det en mulighed at “pynte” Austral Techno (og Austral Iconic) med en Esprit Alpine-pakke – inspireret af Renaults sportsvognsmærke Alpine – som ikke fås i Danmark.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Renault Espace er ganske anderledes
Med en pris på 374.990 kr. ligger Austral fornuftigt i en klasse, hvor konkurrenterne er andre benzindrevne SUV-modeller, men også plug-in hybrider. En tilsvarende Nissan Qashqai 1,3 med samme motor og gearkasse er cirka 10.000 kr. dyrere, og Hyundai Tucson 1,6 med 150 hk og automatgear og nogenlunde sammenligneligt udstyr står til 389.95 kr.
Plug-in hybrider i klasse med Austral er Peugeot 3008 1,6 med 225 hk, som koster 439.990 kr. og dens søstermodel Citroën C5 Aircross 1,6 med 225 hk, som med sammenligneligt udstyr står til til 404.990 kr.
Brugte Renault Kadjar til salg på Bilbasen
Se flere brugte Renault Kadjar til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.