februar 4, 2017

Renault Clio RS. Den sidste ægte GTI

GTI. I slutningen af nullerne havde de fleste bilfabrikker sagt farvel til den klassiske GTI med pumpet sugemotor, hård undervogn og manuelt gear. Der var blot nogle få tilbage.

Suzuki Swift Sport var en mini-GTI med en omdrejningsvillig motor og en stram undervogn – men kun 125 hk.

Honda Civic Type-R havde sugemotor med 200 hk uden turbo. Men den måtte takke af på grund af miljøkrav i 2010.

Dermed var Clio RS den sidste ’klassiske’ GTI, hvor du kan tæve omdrejningstælleren over 7.000 o/min med hårdere og hårdere træk, mens lyden stiger fra brummen til manisk skrigen. Renault importerer ikke RS-modeller til Danmark, men Bil Magasinet elskede den lille skriger så meget at de importerede en selv, og flere har fundet vej til Danmark. Blandt andet den på billederne, der er til salg i Holbæk.

Renault Clio RS (GTI)

Den ser ikke ud af så meget, men alt er optimeret til hård brug – fx er der firestemplede bremsecalipre foran

 

>>Renault Cio RS til salg på Bilbasen<<

En bil fra Renault Sport er et toptrimmet stykke værktøj, der virkelig liver op, når du tager til trackday i weekenden, men bilentusiaster vil også glædes over den præcise undervogn, den levende motor og det skarpe styretøj, når de tager en omvej til bageren. Du må bare leve med, at du ikke kommer først over lyskrydset, hvis naboen har en to-liters dieselbil med automatgear.

 

Tallene for Clio RS er nemlig pæne, men ikke vildt imponerende. 200 hk, 6,9 sekunder til 100 km/t og 225 på toppen. Men denne bil handler ikke om tal, den handler om at have det sjovt. På den måde er den en ægte GTI. Og den sidste på den klassiske opskrift.

Renault Clio RS motor

En hårdtpumpet sugemotor med en litereffekt på over 100 hk. Det er kræs.

Hvad er en GTI?

Forkortelsen dækker over Gran Tourer Injection. Den første GTI var en Maserati GTI3500 fra 1963, og dengang var det en ægte GT nemlig en rejsevogn – en coupe med en stor motor, som gav magt på motorvejen.

Volkswagen GTI

VW skabte den moderne GTI i 1976. Dræbte den i 1997, og genfandt køreglæden i 2005 i Golf V GTI

Andre fabrikanter samlede ikke rigtig GTI-betegnelsen op for alvor og i 1976 satte Volkswagen badget på en opstrammet VW Golf med 1,6 liters motor med 110 hk. Det var en ret hidsig sag på det tidspunkt, og der var andre end Volkswagen, der samlede ideen op. Den moderne GTI var født i form af en hatchback med masser af motorkraft.

Gennem 1980’erne og 1990’erne kom der masser af GTI’er på markedet. Nogle med GTI-mærke andre kaldte dem noget andet. Opel havde GSI, Ford havde ST og RS, Honda havde VTI og Type-R og så videre. Mange fabrikanter havde altså både en GTI og en over-GTI med endnu flere heste. Dengang var 150 hk nok til en rigtig GTI, fordi bilerne var lette.

Volkswagen aflivede GTI i 1997

Volkswagen skabte det moderne GTI-begreb, og det var også Volkswagen der slog det ihjel. Da Golf IV kom på markedet i 1997 var GTI reduceret til en udstyrsvariant. GTI var altså ikke længere garanti for sportslig opførsel. Heldigvis genopfandt Volkswagen GTI-begrebet igen i 2005 med Golf V. Nu bare med tubomotor, der gav en meget lettere adgang til at køre stærkt. Tilmed var Golf V GTI virkeligt velkørende – sjov, hurtig og skarp, men stadig brugbar i hverdagen. Samtidig kom GTI også med automatgear – en tendens der også har bredt sig. For ser du dig blind på tal, så er der ikke noget mere effektivt end turbomotor og automatgear. (Indtil elmotoren får et bedre batteri)

Renault Clio RS Interior

Kontrastfarver (her i gul) er en del af den klassiske GTI-opskrift

Gennem 00’erne havde alle travlt med ikke at bygge GTI’er, men at brande deres egne varianter af GTI-begrebet. Få holdt ved i sugemotoren – til sidst var det nærmest kun Honda Civic Type-R og Renault Clio RS tilbage. Storebroderen til Clio, Megane, skiftede til turbomotor allerede inden Volkswagen Golf GTI– nemlig i 2004. Og i dag er der reelt ingen GTI tilbage uden turbo.

 

Og selv om det er sværere at vinde lyskrydsdueller med en pumpet sugemotor – der skal have mange omdrejninger for at præstere, så er der en anden tilfredsstillelse ved at skulle kæmpe for resultatet med pedaler og gearstang. Sugemotorer i sportstrim har i tilgift en knivskarp respons, og dermed kan du meget lettere balancere bilen i svingene, fordi vægten forskubbes et splitsekund hurtigere – og det er sjovt.

 

Så måske har du ikke den hurtigste bil i flokken, men du kan sagtens være den, der har det sjovest.

Læs mere

BMW 130i – en diskret Mini M3

Billigt til salg: 3 biler med +270 hestekræfter

 

 

Af Ebbe Sommerlund

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS