GTI. I slutningen af nullerne havde de fleste bilfabrikker sagt farvel til den klassiske GTI med pumpet sugemotor, hård undervogn og manuelt gear. Der var blot nogle få tilbage.
Suzuki Swift Sport var en mini-GTI med en omdrejningsvillig motor og en stram undervogn – men kun 125 hk.
Honda Civic Type-R havde sugemotor med 200 hk uden turbo. Men den måtte takke af på grund af miljøkrav i 2010.
Dermed var Clio RS den sidste ’klassiske’ GTI, hvor du kan tæve omdrejningstælleren over 7.000 o/min med hårdere og hårdere træk, mens lyden stiger fra brummen til manisk skrigen. Renault importerer ikke RS-modeller til Danmark, men Bil Magasinet elskede den lille skriger så meget at de importerede en selv, og flere har fundet vej til Danmark. Blandt andet den på billederne, der er til salg i Holbæk.
Den ser ikke ud af så meget, men alt er optimeret til hård brug – fx er der firestemplede bremsecalipre foran