Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
Annoncørbetalt indhold:
Opladning er typisk en af de bærende udfordringer for vordende elbilsejere, og her især dem, der ikke har mulighed for at oplade i egen carport. Renaults elektriske modeller, Scenic E-Tech electric og Megane E-Tech electric, har dog et es i ærmet i form af en helt praktisk løsning på problemet: Muligheden for at lade med 22 kW via AC.
Renault gør den langsomme opladning hurtig, og det kan være en stor fordel for dem, der bruger offentlige ladestandere til den primære opladning – eller bare har adgang til en kraftig AC-lader derhjemme. Du kan læse mere om de to elbiler, som Renault præsenterer til nytårskur i weekenderne 4. og 5. januar og 11. og 12. januar
Renault Scenic E-Tech electric er blevet kåret som “The Car of the Year 2024”, og det er en titel, der – næsten – taler for sig selv.
Med en rækkevidde på op til 625 kilometer med det største batteri er Scenic velegnet til lange ture, og med lynopladning på 150 kW kan man genvinde to timers motorvejskørsel på 30 minutter. Men hvad der virkelig skiller sig ud, er muligheden for 22 kW AC-opladning, som giver en effektiv løsning til daglig brug på offentlige ladestandere.
Skal du i biografen i julens feriedage eller blot bytte et par af de bløde pakker, så behøver man med Renault Scenic E-Tech electric ikke at lede længe efter en lynlader (som der sikkert er trængsel ved). Tager man en af storcenterets almindelige ‘langsomme ladere’ kan Scenic fylde sit batteri fra 10 til 80 procent på lige over 2,5 time med 22 kW.
Med bagagerummet på 545 liter – og op til 1.670 liter med bagsæderne lagt ned – er der rigelig plads til at få de byttede gaver eller et nyopdaget nytårskup med hjem. Et skjult rum under bagagerumsgulvet giver tilmed ekstra plads til ladekabler og andet habengut.
Renault Scenic E-Tech electric er udstyret med det brugervenlige Google Automotive-system, så selv tech-besværede passagerer kan hjælpe med at finde vej til storcenteret. Googles system er dansksproget og giver enkel adgang til navigation, opladningspunkter samt ruteoptimering baseret på batteriniveauet, der gør det nemt at planlægge lange ture.
Scenic E-Tech electric:
– Rækkevidde: Op til 625 km
– Opladladning: 150 kW DC og 22 kW AC
– Bagagerum: 545-1.670 liter
For dem, der leder efter en mere kompakt elbil, byder Renault Megane E-Tech electric på en kombination af letbenede køreegenskaber og smart teknologi. Med en rækkevidde på op til 442 kilometer og lynopladning, der giver 300 kilometers rækkevidde på 30 minutter, er Megane designet til både by- og landevejskørsel.
Muligheden for 22 kW AC-opladning gør det tilmed nemt at lade bilen fuldt op på under tre timer. Igen bliver det et es i ærmet for dem, der ikke gider kæmpe om lynladerne.
Indvendigt byder Megane på en komfortabel og moderne kabine, der ikke er hæmmet af det tilsyneladende kompakte ydre. Her er fin plads til den lille familie på langtur, der også kan lune sig med udstyr som opvarmede forsæder og rat.
Teknologisk er bilen spækket med avancerede førerassistancesystemer som adaptiv fartpilot, bakkamera og parkeringssensorer. Google Automotive-systemet, som også findes her i Megane, gør det let at finde ladestandere langs din rute og planlægge effektiv kørsel.
Megane E-Tech electric:
– Rækkevidde: Op til 442 km
– Lynladning: 130 kW DC og 22 kW AC
– Effekt: 220 hk og 0-100 km/t på kun 7,4 sek.
Renaults nytårskur er en mulighed for at opleve begge biler og deres opladningsmuligheder på nær hold. Arrangementet finder sted den 4.-5. januar og igen den 11.-12. januar, og du kan både booke en prøvetur eller blot komme forbi for at stille spørgsmål og blive klogere på bilerne.
Find mere information og book din prøvetur her:
_________
Scenic 87 kWh, 220 hk, forbrug 16,3-16,8 kWh/100 km, rækkevidde op til 625 km (bl. kørsel WLTP). Ladetid 15-80 % v. max-DC: 32-37 min. CO₂: 0 g/km, ejerafgift: 420 kr./halvår. Forbrug kan påvirkes af kørestil, vejrforhold og tilvalg af udstyr. Prisen er gældende ved indregistrering inden 31.03.2025. Bilen er vist med ekstraudstyr til merpris.
Megane 60 kWh, 220 hk, forbrug 16-16,3 kWh/100 km, rækkevidde op til 442 km (bl. kørsel WLTP). Ladetid 10-80 % v. max-DC: 30-35 min. CO₂: 0 g/km, ejerafgift: 420 kr./halvår. Forbrug kan påvirkes af kørestil, vejrforhold og tilvalg af udstyr. Prisen er gældende ved indregistrering inden 31.03.2025. Bilen er vist med ekstraudstyr til merpris.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.