Test og anmeldelser
5. februar 2016

Renault Captur: Renaults kække crossover

Ebbe Sommerlund

Ingen havde forudset Renault Capturs store succes, men når man ser nærmere på den vævre franskmand, så forstår man hurtigt hvorfor.

Renault Captur er uden sammenligning den mest populære crossover i den lille klasse, og med den og Nissan Qashqai har Renault-Nissan-alliancen sat sig tungt på toppen af crossoversalget.

En crossover er et miks mellem to biltyper – her en minibil og en firehjulstrækker uden terrænegenskaber. Fordelene ved denne biltype er nem indstigning, bedre kabineplads og godt overblik i trafikken. At man så giver en lille smule køb på svingegenskaber og stabilitet i sidevind er ikke noget, der overskygger fordelene for de fleste familier.

Renault Captur er meget letkørt, og støjniveauet er fint for klassen. Motorerne er godt dæmpet, og hele bilens væsen er lagt an på god komfort.

Da kabinen er højere end en tilsvarende almindelig bil, kan passagerer sidde mere oprejst, og det giver bedre komfort og plads til bagage uden at bilen bliver specielt lang. Bagsæderne kan skydes i længden alt efter om det er passagerernes knæ eller bagagen, der skal tilgodeses. Det resulterer i at Captur har et bagagerum på mellem 377 og 455 liter, hvilket er det største i klassen. Naturligvis sætter karrosseriets størrelse en begrænsning, men pladsforholdene er meget gode for en bil i denne størrelse. Der er isofix på to bagsæder og på passagersædet, så børnene også kan spændes sikkert fast. Captur har det maksimale antal stjerner i EuroNCAP, så sikkerheden er god for alle i bilen.

Design i højsædet

Design er svært at diskutere og blive enig om, men Renault rammer vist hovedet på sømmet med Captur, der ser fræk ud – uden at det bliver for meget. Samtidig fås et væld af muligheder for at give bilen et individuelt præg, da en lang række lister og også taget kan bestilles i kontrastfarver.

På motorsiden er der turbomotorer hele vejen rundt i diesel og benzin. Den mindste 0,9 TCe med 90 hk gør det rigtig fint, men der er naturligvis noget mere punch i den større med 120 hk, der dog kun fås med automatgear af typen med dobbeltkobling, som de fleste kender under VW’s varemærke DSG. Er du til diesel så er valget let – her er kun 1,5 DCi, der ikke vinder priser for raffinement, men til gengæld er kendt for at være uhyre driftsikker og økonomisk. Den fås også med automatgear af samme type. Dieselmotoren er den mest sparsommelige og er opgivet til 27 km/l med manuelt gear og 26,3 med automatgear. Som altid med diesel er den til de lange stræk, men turbobenzinerne leverer også flotte forbrugstal på henholdsvis 19,6 km/l og 18,2 km/l.

Fint udstyr til gode priser

Det kan ikke lade sig gøre at købe en fattigt udstyret Captur. Selv på billigste niveau, Authentique til 159.900 kr. plus levering, er der aircondition, bluetooth, elruder og varme i sæderne. Authentique fås dog kun med den lille motor, hvorfor Expression er mere populær. Opgraderer du, bør du ikke snyde dig for klimapakken der giver automatisk klimaanlæg, regn- og lyssensor – samt det vigtigste – nøglefri adgang og start. Har man først haft en bil, hvor nøglen kan ligge i lommen, så vil man aldrig andet. Klimapakken lægger 7.054 kr. til prisen, hvilket må siges at være rimeligt.

Og så er der et andet tilbud på hylden der er svært at sige nej til, nemlig MediaNav til 3.125 kr. MediaNav giver dig en touchskærm på syv tommer med navigation og multimedieanlæg, der kan håndtere apps. Samtidig får du ratbetjening.

Renault Captur efterlader os med indtrykket af en bil, der er nem at holde af. Den skiller sig positivt ud fra flokken – både på udseende og i væremåde.

>>Søg Renault Captur på BilBasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen