Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Ingen havde forudset Renault Capturs store succes, men når man ser nærmere på den vævre franskmand, så forstår man hurtigt hvorfor.
Renault Captur er uden sammenligning den mest populære crossover i den lille klasse, og med den og Nissan Qashqai har Renault-Nissan-alliancen sat sig tungt på toppen af crossoversalget.
En crossover er et miks mellem to biltyper – her en minibil og en firehjulstrækker uden terrænegenskaber. Fordelene ved denne biltype er nem indstigning, bedre kabineplads og godt overblik i trafikken. At man så giver en lille smule køb på svingegenskaber og stabilitet i sidevind er ikke noget, der overskygger fordelene for de fleste familier.
Renault Captur er meget letkørt, og støjniveauet er fint for klassen. Motorerne er godt dæmpet, og hele bilens væsen er lagt an på god komfort.
Da kabinen er højere end en tilsvarende almindelig bil, kan passagerer sidde mere oprejst, og det giver bedre komfort og plads til bagage uden at bilen bliver specielt lang. Bagsæderne kan skydes i længden alt efter om det er passagerernes knæ eller bagagen, der skal tilgodeses. Det resulterer i at Captur har et bagagerum på mellem 377 og 455 liter, hvilket er det største i klassen. Naturligvis sætter karrosseriets størrelse en begrænsning, men pladsforholdene er meget gode for en bil i denne størrelse. Der er isofix på to bagsæder og på passagersædet, så børnene også kan spændes sikkert fast. Captur har det maksimale antal stjerner i EuroNCAP, så sikkerheden er god for alle i bilen.
Design i højsædet
Design er svært at diskutere og blive enig om, men Renault rammer vist hovedet på sømmet med Captur, der ser fræk ud – uden at det bliver for meget. Samtidig fås et væld af muligheder for at give bilen et individuelt præg, da en lang række lister og også taget kan bestilles i kontrastfarver.
På motorsiden er der turbomotorer hele vejen rundt i diesel og benzin. Den mindste 0,9 TCe med 90 hk gør det rigtig fint, men der er naturligvis noget mere punch i den større med 120 hk, der dog kun fås med automatgear af typen med dobbeltkobling, som de fleste kender under VW’s varemærke DSG. Er du til diesel så er valget let – her er kun 1,5 DCi, der ikke vinder priser for raffinement, men til gengæld er kendt for at være uhyre driftsikker og økonomisk. Den fås også med automatgear af samme type. Dieselmotoren er den mest sparsommelige og er opgivet til 27 km/l med manuelt gear og 26,3 med automatgear. Som altid med diesel er den til de lange stræk, men turbobenzinerne leverer også flotte forbrugstal på henholdsvis 19,6 km/l og 18,2 km/l.
Fint udstyr til gode priser
Det kan ikke lade sig gøre at købe en fattigt udstyret Captur. Selv på billigste niveau, Authentique til 159.900 kr. plus levering, er der aircondition, bluetooth, elruder og varme i sæderne. Authentique fås dog kun med den lille motor, hvorfor Expression er mere populær. Opgraderer du, bør du ikke snyde dig for klimapakken der giver automatisk klimaanlæg, regn- og lyssensor – samt det vigtigste – nøglefri adgang og start. Har man først haft en bil, hvor nøglen kan ligge i lommen, så vil man aldrig andet. Klimapakken lægger 7.054 kr. til prisen, hvilket må siges at være rimeligt.
Og så er der et andet tilbud på hylden der er svært at sige nej til, nemlig MediaNav til 3.125 kr. MediaNav giver dig en touchskærm på syv tommer med navigation og multimedieanlæg, der kan håndtere apps. Samtidig får du ratbetjening.
Renault Captur efterlader os med indtrykket af en bil, der er nem at holde af. Den skiller sig positivt ud fra flokken – både på udseende og i væremåde.
>>Søg Renault Captur på BilBasen<<
Specifikationer
Renault Captur 1,5 Energy DCi
Motor: 1.491 ccm. Turbodiesel
Ydelse: 90 hk/220 Nm
Topfart: 171 km/t
0-100 km/t: 13,1 sek.
L/B/H: 412/178/157 cm
Vægte: 1.245/484/1.200 kg
Forbrug: 27 km/l
Priser
Billigste variant: 0,9 TCe Authentique: 159.900 kr. plus levering
De populære valg: 1,5 DCi Expression med MediaNav og klimapakke til 218.239 kr. plus levering.
Beskatningsgrundlag: 1,5 DCi Expression fra 169.663 kr.
Motorer
Benzin:
0,9 TCe 90 hk
1,2 TCe 120 hk
Diesel:
1,5 DCi 90 hk
Udstyrsvarianter
Intens: Kampagnemodel
Authentique
Galla
Dynamique
Se forskellene her. De ændrer sig løbende.
Nærmeste konkurrenter
Peugeot 2008 – ikke så lækkert design som Captur
Mazda CX-3 – den virker mindre, men CX-3 ser forrygende ud.
Opel Mokka – faktisk en lækker lille sag, der netop har fået et facelift
Sikkerhed
EuroNCAP: 5 stjerner (ud af 5)
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.