Guide

Revne i sædet? Sådan fikses det billigt

Af i Guide

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 09. september 2017

Hvad gør man ved en revne i et bilsæde? Nyt sæde eller nyt betræk? Eller kan det limes?

Et bilsæde udsættes for slid, hver gang du stiger ind og ud af bilen. Især skålformede sportssæder bliver slidt på kanterne, og kan trænge til en opfrisker.

Slidte saeder

Denne skade på sæderne er nok lidt dyrere end 900 kr. at få udbedret

Originalt betræk er for dyrt

Hos nogle fabrikanter er det desværre ikke kun slid, men også dårligt materialevalg, fx på min egen Renault Laguna, hvor siderne på sæderne er kunstlæder, mens siddefladen er ægte læder. Kunstlæderet er for tykt og ufleksibelt, og derfor flækker det over tid.

Det var for eksempel sket på min i den ene side af førersædet, så jeg ringede til den lokale Renault forhandler, Sondrup i Viby J, og svaret kom hurtigt og ærligt:

– Uha, det er dyrt med nyt betræk. Det kan nok ikke betale sig – jeg tror, du skal tage til en saddelmager, lød det.

 

2015-09-21 08.33.32

Toppen er læder, mens siden er kunststof, som er revnet med tiden. Ikke noget sjældent syn desværre

Og det var et godt råd. For inden løsningen fra Renault ville være monteret ville regningen snige sig op på 4.000 kr. Og så ville det nye betræk formentlig også flække efter noget tid.

Så jeg tog kontakt til MJ Saddelmager, der godt kendte til problemer med bilsæder – eller de kalder det jo ikke problemer, men fast arbejde:

– Vi laver et par sæder om måneden. Primært Mercedes og Volvo, siger Morten Jespersen, fra MJ Saddelmager i Tilst ved Aarhus.

Han tager typisk 875 kr. for reparationen, der dermed koster under en fjerdedel af prisen hos Renault. Det er formentlig samme historie ved de fleste mærker.

Og det bedste af det hele er, at kunstlæderet bliver skiftet til ægte læder, der ikke flækker – jeg har nemlig hørt om Renault Laguna-ejere, der har fået repareret sædet flere gange fordi der igen bliver skiftet til kunstlæder. Ægte læder er nu engang bedst.

Pris på reparation af revne i sædet:

 

Renault-værksted: cirka 4.000 kr. Nyt sædebetræk og arbejdsløn.
Saddelmager: Ca. 1.000 kr. Det ødelagte stykke skiftes til ægte læder.

Prisen indhentet hos Sondrup Bilcenter, Viby og hos MJ Autosaddelmager i Tilst

 

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

[gs-fb-comments]