Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Vi danskere er glade for kør-selv-ferie. Ikke kun når turen går til Garda i juni, men også når pisterne skal gøres usikre i Trysil eller Zell Am Zee.
Højsæsonen for skiferier nærmer sig med hastige skridt, og tusindvis af danske skibumser forventes at hive deres vinterlige pakkenelliker med i bilen og klare turen selv. Det er dog ikke uvæsentligt, om bilen, som skiene spændes på, kører på strøm eller benzin.
Sammenligningsportalen Samlino.dk har regnet på, hvad ruterne koster fra København til tre af de mest populære skidestinationer: Zell Am See i Østrig, Trysil i Norge og Val Thorens i Frankrig. Tager du elbilen på kør-selv-skiferie, er der mange penge at spare.
Helt konkret er det 1.938 kr. dyrere, hvis du tager turen i den mest populære benzinbil i Danmark, Peugeot 208 sammenlignet med en Tesla Model 3. I hvert fald hvis du skal til Val Thorens i Frankrig. Det er mindst et liftkort til forskel og svarer til et procentfald på hele 179 procent.
LÆS OGSÅ | På skiferie i en elbil – Polestar 2
Opladningspriser varierer naturligvis afhængigt af land, udbyder samt om man har et abonnement. Samlinos beregninger tager udgangspunkt i en pris uden abonnement og gennemsnitspriser for benzin og el.
Har man en Tesla, slipper man billigst, da man i øjeblikket kan lade for 2,25 kr./kWh på Tesla Superchargers uden abonnement. Det er over 1.000 kr. billigere end en anden elbil (eksemplificeret med VW ID.4/ID.5) fordi man i gennemsnit kommer til at slippe 4 kr./kWh.
Hvis man synes, at det er snyd, kan man i anden elbil stadig benytte sig af Tesla Superchargers. Her kan man lade ned til 2,70 kr. Prisen på 4 kr./kWh for anden elbil illustrerer således den gennemsnitlige pris eksklusive Tesla-netværket.
For benzinbiler vil turen til og fra Val Thorens koste omkring 3.000 kroner med en gennemsnitlig literpris på 13,36 kr. (Regnet fra gennemsnittet i de tre lande).
Der er selvfølgelig også en anden faktor i regnestykket, der er svær at sætte kroner og ører på. For hvad er tid egentlig værd? Hvis man er af den opfattelse, at tid er penge, og altid er lidt på arbejde selv på skiferie, så koster elbilerne lidt mere.
For det første kræver den elektriske kør-selv-skiferie mere planlægning, før turen påbegyndes i det danske. Der må påregnes en håndfuld ladepauser på vejen, og mens Tesla er skarp til at udregne ruten selv, skal man i andre elbiler afstøve sit planlægningsgen i højere grad.
Går kør-selv-skiferien til Trysil, er man bedst stillet. Infrastrukturen i Norge samt gennem Sverige er nemlig som i Danmark og blandt de bedste i Europa. Lidt anderledes er det, når man nærmer sig alperne sydpå. Her svinder lademulighederne hurtigt ind. Derfor skal man være opmærksom på, at man har nok strøm, for man begiver sig op på bjergpasset.
Foruden tid på planlægning, skal man i en elbil også bruge tid på flere stop af længere varighed. Alt efter rute, vind- og vejrforhold samt speeder-temperament skal man lade en 5-6 gange, før man er fremme i Zell Am See. Hvert stop varer mindst 20-25 minutter.
Selvom der i dag findes alverdens behjælpelige apps, der kan hjælpe med ruteplanlægningen, så vil benzin- og dieselbiler være det tidsbesparende valg på sådan en kør-selv-skiferie. Taler pengepungen (og klimabevidstheden) højere, kommer man længere med en elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.