Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Vi danskere er glade for kør-selv-ferie. Ikke kun når turen går til Garda i juni, men også når pisterne skal gøres usikre i Trysil eller Zell Am Zee.
Højsæsonen for skiferier nærmer sig med hastige skridt, og tusindvis af danske skibumser forventes at hive deres vinterlige pakkenelliker med i bilen og klare turen selv. Det er dog ikke uvæsentligt, om bilen, som skiene spændes på, kører på strøm eller benzin.
Sammenligningsportalen Samlino.dk har regnet på, hvad ruterne koster fra København til tre af de mest populære skidestinationer: Zell Am See i Østrig, Trysil i Norge og Val Thorens i Frankrig. Tager du elbilen på kør-selv-skiferie, er der mange penge at spare.
Helt konkret er det 1.938 kr. dyrere, hvis du tager turen i den mest populære benzinbil i Danmark, Peugeot 208 sammenlignet med en Tesla Model 3. I hvert fald hvis du skal til Val Thorens i Frankrig. Det er mindst et liftkort til forskel og svarer til et procentfald på hele 179 procent.
LÆS OGSÅ | På skiferie i en elbil – Polestar 2
Opladningspriser varierer naturligvis afhængigt af land, udbyder samt om man har et abonnement. Samlinos beregninger tager udgangspunkt i en pris uden abonnement og gennemsnitspriser for benzin og el.
Har man en Tesla, slipper man billigst, da man i øjeblikket kan lade for 2,25 kr./kWh på Tesla Superchargers uden abonnement. Det er over 1.000 kr. billigere end en anden elbil (eksemplificeret med VW ID.4/ID.5) fordi man i gennemsnit kommer til at slippe 4 kr./kWh.
Hvis man synes, at det er snyd, kan man i anden elbil stadig benytte sig af Tesla Superchargers. Her kan man lade ned til 2,70 kr. Prisen på 4 kr./kWh for anden elbil illustrerer således den gennemsnitlige pris eksklusive Tesla-netværket.
For benzinbiler vil turen til og fra Val Thorens koste omkring 3.000 kroner med en gennemsnitlig literpris på 13,36 kr. (Regnet fra gennemsnittet i de tre lande).
Der er selvfølgelig også en anden faktor i regnestykket, der er svær at sætte kroner og ører på. For hvad er tid egentlig værd? Hvis man er af den opfattelse, at tid er penge, og altid er lidt på arbejde selv på skiferie, så koster elbilerne lidt mere.
For det første kræver den elektriske kør-selv-skiferie mere planlægning, før turen påbegyndes i det danske. Der må påregnes en håndfuld ladepauser på vejen, og mens Tesla er skarp til at udregne ruten selv, skal man i andre elbiler afstøve sit planlægningsgen i højere grad.
Går kør-selv-skiferien til Trysil, er man bedst stillet. Infrastrukturen i Norge samt gennem Sverige er nemlig som i Danmark og blandt de bedste i Europa. Lidt anderledes er det, når man nærmer sig alperne sydpå. Her svinder lademulighederne hurtigt ind. Derfor skal man være opmærksom på, at man har nok strøm, for man begiver sig op på bjergpasset.
Foruden tid på planlægning, skal man i en elbil også bruge tid på flere stop af længere varighed. Alt efter rute, vind- og vejrforhold samt speeder-temperament skal man lade en 5-6 gange, før man er fremme i Zell Am See. Hvert stop varer mindst 20-25 minutter.
Selvom der i dag findes alverdens behjælpelige apps, der kan hjælpe med ruteplanlægningen, så vil benzin- og dieselbiler være det tidsbesparende valg på sådan en kør-selv-skiferie. Taler pengepungen (og klimabevidstheden) højere, kommer man længere med en elbil.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.