Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Zacharias Lund
Som bilejer er det et krav, at bilen skal være forsikret, hvis man ønsker at benytte den på offentlige veje. Men prisen for at forsikre bilen afhænger af en lang række parametre. Blandt andet din alder, din bopæl og hvor mange år, du har kørt bil.
Uanset den lange liste af parametre ser det dog ud til, at forsikring af elbiler generelt er dyrere end forsikring af benzin- og dieselbiler.
Samtidig er der stor forskel på hvor i landet vi betaler mest og hvor vi betaler mindst for sin bilforsikring. Det ser vi nærmere på i denne artikel.
Hovedstaden topper listen med forsikringspriser og i modsatte ende finder man Bornholmerne, som slipper billigst. Hvor man i Københavns- og Frederiksberg Kommune i gennemsnit betaler 8.749 kr. årligt for at forsikre en elbil, skal Bornholmerne kun af med 5.743 kr. i gennemsnit om året.
Men i virkeligheden burde det være helt omvendt, hvis vi ser på, hvor mange uheld der sker i elbiler i de to områder. Faktisk er Bornholm den region med flest elbiluheld og omvendt er København den region med færrest uheld. Hvorfor er det så, at Københavnerne skal betale mere, når de har færre uheld?
“Én mulig årsag til, at elbiler har flere bilskader per bil sammenlignet med benzin- og dieselbiler, er, at
elbiler accelererer hurtigere. Især i områder med tæt trafik, som Hovedstaden, kan dette medføre, at elbilejere utilsigtet accelererer kraftigere end forventet, hvilket igen øger risikoen for ulykker eller skader. Flere skader koster forsikringsselskaberne penge, derfor sender de naturligvis regningen videre til ejerne i form af højere forsikringspræmier. Dette kan forklare, hvorfor præmien er cirka 3.000 kroner dyrere i København end på Bornholm,”
Mads Bukholt, ansvarlig for forsikring hos Samlino.dk
Tal fra Samlino, viser, at elbilerne har 34% flere skader end konventionelle biler, og når elbilerne er ude for uheld, koster det forsikringsselskaberne. Elbilerne har ofte omkostningstunge reparationer og det medfører, ligesom elbilernes højere priser, en højere gennemsnitlig forsikringspris.
Samlino har sammenlignet priser for 11 forskellige forsikringsselskaber og ser man på tallene for de konventionelle benzin- og dieselbiler kontra elbiler, vil man hurtigt se, at elbilerne er langt dyrere at forsikre.
Ser man for eksempel på forsikringspriserne i Sønderjylland, så koster det i gennemsnit 7.675 kr. årligt at forsikre en elbil. Den konventionelle pendant koster 4.741 kr.
Ser man på det generelle gennemsnit, så koster en elbil i gennemsnit 8.010 kr. årligt at forsikre, hvor en benzin- eller dieselbiler ‘kun’ koster 4.747 kr. årligt. Det er altså en forskel på 3.263 kr.
Se bare tabellen her:
Region | Gennemsnitlig pris for forsikring på elbil (årligt) | Gennemsnitlig pris for forsikring på benzin- og dieselbil(årligt) |
Københavns Kommune, Frederiksberg og omegn | 8.749 kr. | 4.172 kr. |
Resten af Østjylland | 8.042 kr. | 5.001 kr. |
Nordjylland | 7.877 kr. | 5.290 kr. |
Nordvestjylland, dele af Midtjylland og Sydjylland samt det sydlige Østjylland | 7.832 kr. | 6.349 kr. |
Sønderjylland samt dele af Sydjylland og Vestjylland | 7.675 kr. | 4.741 kr. |
Fyn og øerne | 7.603 kr. | 4.509 kr. |
Resten af Sjælland, Lolland-Falster og Møn | 7.291 kr. | 4.554 kr. |
Nordsjælland | 7.059 kr. | 4.857 kr. |
Bornholm | 5.743 kr. | 3.308 kr. |
Som nævnt tidligere er København den region med færrest uheld og skader, men bevæger man sig nord for København og op i region Nordsjælland, er det netop regionen med næst flest elbiluheld. På tredjepladsen findes resten af Sjælland, Lolland-Falster og Møn.
I modsatte ende finder man østjyderne, der har færrest elbilskader og -uheld efter København. Østjyderne er skarpt forfulgt af Sønderjylland, der ender på tredjepladsen over færrest uheld i elbiler.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.