Vinteren er for alvor kommet, og det kræver sit at køre på de snedækkede veje. Her følger en række gode råd til vinterbilisterne.
Tænk over din kørestil
Du bør med det samme indstille dig på, at køreturen tager længere tid end sædvanlig, når der ligger sne og is på vejene. Samtidig skal din kørestil tilpasses det glatte føre. Det kræver altid øget opmærksomhed at køre i vintervejret, men nogle strækninger er særligt udsatte. Det drejer sig om broer, der trods saltning kan bliver særligt afkølede, men også viadukter og skovområder, som ligger i skygge. Sidst men ikke mindst bør du være særligt opmærksom på steder, hvor der efter tøvejr kan samle sig vand. Her bliver vejbanen ekstra glat, når det fryser igen.
Det kræver altid øget opmærksomhed at køre i vintervejret, men nogle strækninger er særligt udsatte. Det drejer sig om broer, der trods saltning kan bliver særligt afkølede, men også viadukter og skovområder, som ligger i skygge. Sidst men ikke mindst bør du være særligt opmærksom på steder, hvor der efter tøvejr kan samle sig vand. Her bliver vejbanen ekstra glat, når det fryser igen.
Hold afstand og giv plads”Kraftige accelerationer, hurtige vognbaneskift og kørsel tæt på den forankørende er en dårlig idé. Det øger risikoen betragteligt for uheld, når vejene er glatte. Samtidig bør man holde god afstand til lastbiler og høje køretøjer, da isflager fra tagene kan løsrive sig under kørsel og falde ned på de bagvedkørende biler,” siger Lene Bonde, kommunikationschef hos energiselskabet OK.
Hos FDM anbefaler man, at vise stor respekt for større køretøjer, og desuden holde god afstand til sneploven, så man undgår, at forruden bliver sprøjtet til med salt og sne. Det er også en rigtig dårlig idé at overhale sneplovene. De store maskiner fylder så meget på vejen, at de kan være svære at komme udenom, og der kan derfor opstå farlige situationer på grund af manglende udsyn.
Bremselængden øges med 30-40 procentHelårsdæk er til biler, der i snevejr dage bliver holdende i carporten. Alle eksperter, med FDM i spidsen, anbefaler vinterdæk, når der falder sne. Selv med vinterdæk på bilen, øges bremselængden med 30-40 procent.
Udover vinterdæk, så er det en god idé at hælde frostsikret væske på køleren, ligesom batteriet bør oplades, så det fungerer optimalt gennem vinteren. Hvis bilen ikke vil starte i frostvejret, er det meget ofte fordi, at batteriets ladeevne er nedsat på grund af kulden. Husk også at smøre gummilisterne ved døre og bagagerum med silikone, så de ikke binder i frostvejr.
Husk refleksveste – hele året rundtHav ekstra udstyr i bilen, hvis uheldet skulle være ude – og hav en opladet mobiltelefon med. En skovl er obligatorisk og et slæbetov, så bilen kan trækkes fri. ”Et par varme tæpper er guld værd, hvis man kører fast, og skal opholde sig længere tid i bilen. I øvrigt er det vigtigt, at alle passagerer er synlige i mørke, regn, sne og tåge, og derfor bør man have refleksveste til alle i bilen hele året rundt,” lyder rådet fra Lene Bonde, energiselskabet OK.
Tips til vintertrafikanterne
Afsæt længere tid, kør mere afventende og hold afstand – især til lastbiler og høje køretøjer
Pas på ved særligt udsatte steder, broer, viadukter, skove, og hvor der kan samle sig vand på vejene
Vinterdæk er et must
Frostsikret kølervæske, – hav en ekstra dunk liggende
Silikone på gummilister og et opladet batteri Tæpper, skovl, slæbetov og refleksveste til alle i bilen – og en opladet mobiltelefon
Hvilke gode råd vil du give dine med-trafikanter?
Følg os på Facebook og Google+, og se flere nyheder og debatter.