Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Af: Bilbasen Blog
I dette blogindlæg kan du læse om:
Står du foran at skulle anskaffe dig en ny bil?
Så har du helt sikkert overvejet, om du skal privatlease eller købe. I denne artikel kan du blive klogere på svaret, selvom sandheden også er, at der ikke findes en fuldstændig definitiv formel, du kan rette dig efter.
‘Lease eller køb’ er nemlig både et spørgsmål om kørselsbehov, bilvalg, økonomi og mavefornemmelse. Lad os se nærmere på de spørgsmål, du skal overveje for at beslutte, om du vil købe eller lease.
Det er vigtigt at overveje, hvor længe du ønsker at have din bil.
Hvis du ønsker at udskifte din bil efter tre år, vil afskrivningen være alt for høj, fordi biler taber en stor del af deres værdi i løbet af de første år. Derfor giver det i udgangspunktet bedst økonomisk mening at købe en bil, hvis du regner med at beholde den i minimum fire år.
Ved du med sikkerhed, at du ønsker at skifte bil oftere end hver 4. år, er privatleasing typisk en forholdsvist fornuftig økonomisk model. Og på samme måde er korttidsleasing den billigste finansieringsmodel, hvis du ønsker at udskifte din bil efter et halvt til et helt år.
Hvis du vælger at lease, skal du vide, hvor meget du kommer til at køre.
En leasingaftale er skruet sådan sammen, at den forventede kørselsmængde påvirker din månedlige leasingpris. Bilforhandleren tager højde for den forventede værdiforringelse af bilen baseret på kilometerstanden ved leasingperiodens afslutning.
Hvis du overskrider den aftalte kørselsmængde, skal du betale ekstra gebyrer og omkostninger. Hvis du f.eks. har leaset en bil til en forventet kørsel på 15.000 km om året, men ender med at køre 18.000 km, bliver du pålagt en ekstra afgift pr. ekstra kilometer.
For at det økonomisk kan være nogenlunde fornuftigt at lease en bil, bliver du nødt til at kunne holde dig indenfor det aftalte antal kilometer. Derfor skal du vide, med forholdsvist stor sikkerhed, hvor meget du kommer til at køre.
Én ting er, om du ved, hvor meget du kommer til at køre. En anden ting er, hvor mange kilometer det så rent faktisk er.
Leasingselskaberne tjener penge på at kunne sælge eller lease bilen på ny, når din leasingaftale er udløbet. Derfor kan det ikke nytte noget, hvis du returnerer en bil, som har kørt 150.000 kilometer på tre år. Det forringer bilens værdi for meget. Hvis du får overtalt et leasingselskab til at måtte køre 50.000 kilometer om året, kommer du til at betale en formue, og så kan det slet ikke betale sig at lease.
Derfor er leasingaftaler bedst egnet til de bilister, som kører 10.000 – 25.000 kilometer om året. Det er sweetspottet, hvor det økonomisk kan hænge sammen for kunden såvel som leasingselskabet.
Ved du, hvor du arbejder om 2-3 år? Ved du, hvor du bor? Eller har du måske fået børn, som gør, at du har brug for en større bil?
Leasingaftaler har typisk en varighed af 36 måneder. Hvis du har behov for at ændre i kontrakten, er det mod et gebyr, som kan variere alt efter leasingaftalen. Under alle omstændigheder risikerer du, at den økonomiske fornuft går tabt, hvis du pludselig skal betale et dyrt gebyr oveni din leasingaftale. Du mister selvfølgelig også hele førstegangsbeløbet, hver gang du skifter til en ny leasingkontrakt.
Derfor bør privatleasing i udgangspunktet kun være en mulighed, hvis du ved med sikkerhed, hvordan dit kørselsbehov ser ud de næste 36 måneder.
Du kan selvfølgelig også vælge at tegne en kortere leasingaftale, men her skal du være opmærksom på, at leasingaftaler af eksempelvis 12 eller 24 måneders varighed er dyrere end dem på 36 måneder. Du betaler ekstra for fleksibiliteten.
Der er ret stor forskel på, hvad det koster at lease forskellige typer biler. Nogle modeller giver “historisk set” sjældent særligt god mening at lease.
Tommelfingerreglen er, at det ofte ikke kan betale sig at lease de mindste biler i mini- og mikroklassen.
Hvis du har bestemte ønsker til ekstraudstyr, er det også dyrt at lease. Når du leaser, skal du kunne leve med en standardmodel.
Hvis du beholder din bil over en længere tidshorisont svarende til minimum 4-6 år, giver det som regel bedst økonomisk mening at købe.
Ejerskab er generelt billigere end at lease. Altså, pånær hvis du gerne vil skifte bil hvert 3. år. Til gengæld opnår du budgetsikkerhed, når du leaser, eftersom kontrakten omfatter service m.m. Du ved, hvad du skal betale, og det er aldrig mere end det (afhængigt af kontrakten).
Med andre ord er køb verus leasing i høj grad et spørgsmål om, hvordan du foretrækker at strukturere din biløkonomi.
Køb er attraktivt for dig som:
Leasing er attraktivt for dig
Hvis du vælger at lease, skal du altid nærlæse kontrakten.
Du skal især være opmærksom på følgende vilkår:
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.