Første tur: Opdateret Skoda Enyaq er ikke mindre elskværdig
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Den mest solgte elbil i 2022, Skoda Enyaq, er kommet under pres fra flere fronter i 2023. Selvfølgelig fra Tesla, der tidligere på året satte priserne gevaldigt ned og som med Model Y for alvor napper markedsandele. Men presset kommer også fra andre mærker, når vi ser på rækkevidde og udstyr for pengene.
LÆS OGSÅ | Tesla sætter priserne ned igen igen
Så noget må der gøres. Derfor kører Skoda lige nu en kampagne på både Enyaq og Enyaq Coupe. Det betyder Enyaq 80 i en såkaldt Premium-version med en kasse ekstraudstyr uden merberegning. Og dét gør Enyaq 80 til en mere konkurrencedygtig pakke op mod konkurrenterne.
Vi har tidligere testet Enyaq Coupe i den nøjsomme 60-variant, som du kan læse Morten Beks glimrende anmeldelse af her. Du får også Mortens argumenter for, hvorfor eller hvorfor du ikke skal vælge Enyaq som Coupe.
Varianten på bud er dog Enyaq 80 med større batteri, længere rækkevidde og en lille smule hurtigere opladning på lynladerne.
Batteriet rummer 77 kWh netto, rækkevidden er opgivet til 539 km og den kan lades med 11 kW hjemme i carporten og op til 135 kW på lynladerne. Den har også ekstra kræfter med 204 hk mod 179 hk i Enyaq 60. Men momentet er det samme, så det er sjældent, du egentlig får de ekstra kræfter at mærke.
Prisforskellen på Enyaq Coupe 60 og Enyaq Coupe 80 er 60.000 kr. Men lige nu kører Skoda kampagne på Enyaq til og med 30. september, hvor en række ekstraudstyr følger med uden merpris til Enyaq 80.
Listen med udstyr tæller blandt andet adaptiv fartpilot m. travel assist (hvor fartpiloten selv holder banen mellem striberne), nøglefri betjening, el-bagklap, forsæder med varme, 3-zonet klimaanlæg, LED Matrix forlygter, LED baglygter, elektrisk betjent førersæde, anhængerforberedelse og mere til.
Sammenlignet med eksempelvis Tesla Model Y var Enyaq 80 tidligere både 10.000 kr. dyrere og manglede en del udstyr for at kunne konkurrere med Tesla. Med premiumpakken uden merpris er Enyaq mere konkurrencedygtig.
Det samme gør sig gældende med søstermodellen VW ID.5. Den starter ved 410.000 med samme størrelse batteri, men skal den have samme udstyr som Enyaq 80 Premium ender den også i omkring 450.000 kr.
SPECIFIKATIONER
Skoda Enyaq 80 Coupe
Premium
Motor: Elmotor, baghjulstræk
Ydelse: 204 hk
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 77 kWh
Rækkevidde: 546 kilometer
Ladekapacitet: Op til 135 kW
Mål (L/B/H): 465/188/162 cm
Køreklar vægt: 2.119 kilo
Trækvægt: 1.000 kg
Bagagerumsvolumen: 570 liter
Pris: 449.995 kr. (Enyaq fås fra 389.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.999 kr. / 6.599 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 445.386 kr.
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.