Den mest solgte elbil i 2022, Skoda Enyaq, er kommet under pres fra flere fronter i 2023. Selvfølgelig fra Tesla, der tidligere på året satte priserne gevaldigt ned og som med Model Y for alvor napper markedsandele. Men presset kommer også fra andre mærker, når vi ser på rækkevidde og udstyr for pengene.
Så noget må der gøres. Derfor kører Skoda lige nu en kampagne på både Enyaq og Enyaq Coupe. Det betyder Enyaq 80 i en såkaldt Premium-version med en kasse ekstraudstyr uden merberegning. Og dét gør Enyaq 80 til en mere konkurrencedygtig pakke op mod konkurrenterne.
Enyaq 80 Premium
Vi har tidligere testet Enyaq Coupe i den nøjsomme 60-variant, som du kan læse Morten Beks glimrende anmeldelse af her. Du får også Mortens argumenter for, hvorfor eller hvorfor du ikke skal vælge Enyaq som Coupe.
Varianten på bud er dog Enyaq 80 med større batteri, længere rækkevidde og en lille smule hurtigere opladning på lynladerne.
Batteriet rummer 77 kWh netto, rækkevidden er opgivet til 539 km og den kan lades med 11 kW hjemme i carporten og op til 135 kW på lynladerne. Den har også ekstra kræfter med 204 hk mod 179 hk i Enyaq 60. Men momentet er det samme, så det er sjældent, du egentlig får de ekstra kræfter at mærke.
Prisforskellen på Enyaq Coupe 60 og Enyaq Coupe 80 er 60.000 kr. Men lige nu kører Skoda kampagne på Enyaq til og med 30. september, hvor en række ekstraudstyr følger med uden merpris til Enyaq 80.
Ekstraudstyr uden beregning
Listen med udstyr tæller blandt andet adaptiv fartpilot m. travel assist (hvor fartpiloten selv holder banen mellem striberne), nøglefri betjening, el-bagklap, forsæder med varme, 3-zonet klimaanlæg, LED Matrix forlygter, LED baglygter, elektrisk betjent førersæde, anhængerforberedelse og mere til.
Sammenlignet med eksempelvis Tesla Model Y var Enyaq 80 tidligere både 10.000 kr. dyrere og manglede en del udstyr for at kunne konkurrere med Tesla. Med premiumpakken uden merpris er Enyaq mere konkurrencedygtig.
Det samme gør sig gældende med søstermodellen VW ID.5. Den starter ved 410.000 med samme størrelse batteri, men skal den have samme udstyr som Enyaq 80 Premium ender den også i omkring 450.000 kr.
SPECIFIKATIONER
Skoda Enyaq 80 Coupe Premium
Motor: Elmotor, baghjulstræk Ydelse: 204 hk 0-100 km/t: 8,6 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer Batterikapacitet: 77 kWh Rækkevidde: 546 kilometer Ladekapacitet: Op til 135 kW Mål (L/B/H): 465/188/162 cm Køreklar vægt: 2.119 kilo Trækvægt: 1.000 kg Bagagerumsvolumen: 570 liter
Pris: 449.995 kr. (Enyaq fås fra 389.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.999 kr. / 6.599 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: 445.386 kr.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.
Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.
Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.