august 6, 2023

Gratis ekstraudstyr gør Enyaq 80 mere konkurrencedygtig

Lige nu kører Skoda kampagne på elbilen Enyaq 80 og dét gør modellen mere relevant overfor konkurrenter som Tesla Model Y.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Den mest solgte elbil i 2022, Skoda Enyaq, er kommet under pres fra flere fronter i 2023. Selvfølgelig fra Tesla, der tidligere på året satte priserne gevaldigt ned og som med Model Y for alvor napper markedsandele. Men presset kommer også fra andre mærker, når vi ser på rækkevidde og udstyr for pengene.

Så noget må der gøres. Derfor kører Skoda lige nu en kampagne på både Enyaq og Enyaq Coupe. Det betyder Enyaq 80 i en såkaldt Premium-version med en kasse ekstraudstyr uden merberegning. Og dét gør Enyaq 80 til en mere konkurrencedygtig pakke op mod konkurrenterne.

Enyaq 80 Premium

Vi har tidligere testet Enyaq Coupe i den nøjsomme 60-variant, som du kan læse Morten Beks glimrende anmeldelse af her. Du får også Mortens argumenter for, hvorfor eller hvorfor du ikke skal vælge Enyaq som Coupe.

Varianten på bud er dog Enyaq 80 med større batteri, længere rækkevidde og en lille smule hurtigere opladning på lynladerne.

Batteriet rummer 77 kWh netto, rækkevidden er opgivet til 539 km og den kan lades med 11 kW hjemme i carporten og op til 135 kW på lynladerne. Den har også ekstra kræfter med 204 hk mod 179 hk i Enyaq 60. Men momentet er det samme, så det er sjældent, du egentlig får de ekstra kræfter at mærke.

Prisforskellen på Enyaq Coupe 60 og Enyaq Coupe 80 er 60.000 kr. Men lige nu kører Skoda kampagne på Enyaq til og med 30. september, hvor en række ekstraudstyr følger med uden merpris til Enyaq 80.

Ekstraudstyr uden beregning

Listen med udstyr tæller blandt andet adaptiv fartpilot m. travel assist (hvor fartpiloten selv holder banen mellem striberne), nøglefri betjening, el-bagklap, forsæder med varme, 3-zonet klimaanlæg, LED Matrix forlygter, LED baglygter, elektrisk betjent førersæde, anhængerforberedelse og mere til.

Sammenlignet med eksempelvis Tesla Model Y var Enyaq 80 tidligere både 10.000 kr. dyrere og manglede en del udstyr for at kunne konkurrere med Tesla. Med premiumpakken uden merpris er Enyaq mere konkurrencedygtig.

Det samme gør sig gældende med søstermodellen VW ID.5. Den starter ved 410.000 med samme størrelse batteri, men skal den have samme udstyr som Enyaq 80 Premium ender den også i omkring 450.000 kr.


SPECIFIKATIONER

Skoda Enyaq 80 Coupe
Premium

Motor: Elmotor, baghjulstræk
Ydelse: 204 hk
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 77 kWh
Rækkevidde: 546 kilometer
Ladekapacitet: Op til 135 kW
Mål (L/B/H): 465/188/162 cm
Køreklar vægt: 2.119 kilo
Trækvægt: 1.000 kg
Bagagerumsvolumen: 570 liter

Pris: 449.995 kr. (Enyaq fås fra 389.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.999 kr. / 6.599 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 445.386 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS