Alle vittigheder om Skoda er for længst forstummet. Det tjekkiske mærke ligger helt i top, når det gælder tilfredshed med mærket på Bilbasen – brugervurderingen er på 4,8 ud af 5. Desuden er Skoda Octavia blandt de biler der taber klart mindst i værdi. Køreegenskaberne er gode – Octavia sætter ikke et hjul forkert om end den ikke er helt så involverende som Ford Cmax.
Af Ebbe Sommerlund. Foto: Karsten M. Lemche

Med adgang til moderselskabets (VW) teknikbank er der masser af varianter at vælge mellem og en Octavia kan fås med virkelig meget standard-udstyr, men kan også være skrabet, så se dig for, hvis du søger bestemt udstyr.
Du har også en stemme i Årets Brugtbil – marker din favorit i bunden af artiklen og klik stem
Skoda har altid haft masser af bagageplads, mens bagsædepladsen har været udfordret. I varianten fra 2006 og frem er pladsen dog fin. Finalisten er den faceliftede variant fra 2009 og frem – den kendes på lidt rundere forlygter end forgængeren.

Stærke sider
Meget rummelig – især bagagerummet
Stort udvalg af motorer og gearkasser
Meget lavt værditab
Svage sider
Højt olieforbrug på 1,8 og 2,0 TSI
Dyre reparationer på DSG-gearkasser er ikke helt sjældne
Benzinmotorerne kan have problemer med knaskæden – lyt efter støj ved koldstart

Totaløkonomi: TCO (Total Cost of ownership) (3 års ejerskab/60.000 km) for: Skoda Octavia 1,6 TDi 105 Ambiente Combi 5d, årgang 2010, 81.000 km, salgspris: 164.900 kr. TCO: 1,65 kr/km.
Vurdering fra Bilbasens brugere: 4,8 ud af fem. 96 pct. vil købe mærket igen
Reservedelsindeks: 98 for 1,6 diesel
Serviceprisindeks: 101 for 1,6 diesel