Kategorier
Forbrugerstof

Skoda Octavia 2009-2013. Finalist Årets Brugtbil 2017

Alle vittigheder om Skoda er for længst forstummet. Det tjekkiske mærke ligger helt i top, når det gælder tilfredshed med mærket på Bilbasen – brugervurderingen er på 4,8 ud af 5. Desuden er Skoda Octavia blandt de biler der taber klart mindst i værdi. Køreegenskaberne er gode – Octavia sætter ikke et hjul forkert om end den ikke er helt så involverende som Ford Cmax.

Af Ebbe Sommerlund. Foto: Karsten M. Lemche

Med adgang til moderselskabets (VW) teknikbank er der masser af varianter at vælge mellem og en Octavia kan fås med virkelig meget standard-udstyr, men kan også være skrabet, så se dig for, hvis du søger bestemt udstyr.


Du har også en stemme i Årets Brugtbil –  marker din favorit i bunden af artiklen og klik stem


Skoda har altid haft masser af bagageplads, mens bagsædepladsen har været udfordret. I varianten fra 2006 og frem er pladsen dog fin. Finalisten er den faceliftede variant fra 2009 og frem – den kendes på lidt rundere forlygter end forgængeren.

Stærke sider

Meget rummelig – især bagagerummet

Stort udvalg af motorer og gearkasser

Meget lavt værditab

Svage sider

Højt olieforbrug på 1,8 og 2,0 TSI

Dyre reparationer på DSG-gearkasser er ikke helt sjældne

Benzinmotorerne kan have problemer med knaskæden – lyt efter støj ved koldstart

Totaløkonomi: TCO (Total Cost of ownership) (3 års ejerskab/60.000 km) for: Skoda Octavia 1,6 TDi 105 Ambiente Combi 5d, årgang 2010, 81.000 km, salgspris: 164.900 kr. TCO: 1,65 kr/km.

 

Vurdering fra Bilbasens brugere: 4,8 ud af fem. 96 pct. vil købe mærket igen

Reservedelsindeks: 98 for 1,6 diesel

Serviceprisindeks: 101 for 1,6 diesel

 

>Søg Skoda Octavia 2009-2013 på Bilbasen<<

 


Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.