Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 24. februar 2020
Enhver der har set Olsen Banden, og ikke har besøgt en rigtig skrothandler, eller autoophugger, som det rigtigt hedder, har måske en idé om, at det er en tvivlsom affære. Byt dine nøgler for en håndfuld pengesedler, og se aldrig bilen igen.
Faktisk har det – næsten – været sådan indtil nu. Sæt din krusedulle på et stykke papir, aflevér dine nøgler og modtag præmien i kolde kontanter. Det virker hverken særlig sikkert eller moderne, hvorfor Miljøstyrelsen altså nu har digitaliseret hele processen.
Du spørger måske dig selv, hvorfor du bør skrotte sin bil ordentligt, og hvilken forskel det gør. Her står det miljømæssige aspekt øverst på tavlen, da biler er proppet med ting, der forurener miljøet, hvis ikke det afskaffes ordentligt. Det er olie, bly og saltsyre, der typisk udgør den største forureningsrisiko i biler.
Hvis din autoophugger ikke er godkendt af Miljøstyrelsen, ved du i praksis ikke, hvad der bliver af din bil, efter du har kysset dit sidste farvel. Det anslås, at op mod 10 procent af de biler, der skrottes hos en ikke-godkendt ophugger, hverken møder kran eller kvaser – men derimod bliver videresolgt ulovligt til eksempelvis Afrika.
LÆS OGSÅ | Er det her verdens mest eksklusive skrothandler?
Når en ophugger videresælger ulovligt, bliver du snydt i den ene ende, fordi ophugger sælger videre med profit på bekostning af uvidende lokale og typisk fattige købere, der altså snydes i den anden ende. Og når din skrotbil har aftjent ulovlig værnepligt i Afrika, kan du være sikker på, at der ikke tages højde for miljømæssige hensyn, når den definitivt skaffes af vejen.
Og som en lille detalje skal du vide, at du faktisk også bryder loven, hvis du vælger en ophugger der ikke er godkendt. Med det nye digitale system er det gjort nemmere for dig at skrotte rigtigt. Du starter nemlig skrotprocessen ved, at vælge en ophugger digitalt fra en liste, som kun indeholder godkendte ophugger. For at sikre, at skrotningen sker på lovlig og miljøvenlig vis, har Miljøstyrelsen iværksat en kampagne, som du kan læse mere om her.
Tidligere har det været sådan, at autoophugger udstedte en fysisk skrotningsattest, der skulle underskrives af både bilejer og ophugger. Derefter skulle attesten med post sendes til Miljøordning for Biler, hvor disse attester – endnu en gang fysisk – skulle gennemgås og registreres én efter én.
– Men nu kommer det altså til at ske i et digitalt flow, som gør processen langt lettere for alle parter. Og det vil alt andet lige reducere administrationsomkostningerne, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Anne Elizabeth Kamstrup i en pressemeddelelse.
At registreringen af skrotningen sker digitalt gør derudover, at det bliver nemmere at følge processen fra start til slut. Dermed minimeres risikoen for snyd med skrotpræmien, og autoophuggerne kan fokusere på deres kerneopgave; altså at bortskaffe skrotbilerne på forsvarlig vis.
Fuldstændig som sidste år, er der en forhøjet pulje, der udbetales når dieselbiler indregistreret før den 1. januar 2006 bliver skrottet gennem en godkendt ophugger. Den forhøjede pulje betyder, at du kan få 5.000 kroner sat ind på din Nemkonto, hvis du skrotter din gamle dieselhakker.
Da puljen på 100 millioner kroner først blev lanceret i efteråret 2018, var det meningen, at den skulle holde til og med 2020. Men da de første 65 millioner blev brugt inden vi nåede juli 2019, blev der lukket for kassen. Nu bliver den altså åbnet igen, med den resterende pulje på 26 millioner (9 millioner går til administration).
LÆS OGSÅ | Nu stiger skrotpræmien på din gamle dieselbil
Men du skal være hurtig. Ligesom da puljen blev lanceret i 2018, køres der efter et først til mølle princip. Vil du indkassere 5.000 kroner for din gamle dieselbil, er det med at komme afsted, da kassen forventes tømt med samme hast, som vi så det første gang. Hvis puljen ikke tømmes, kører den forhøjede skrotpræmie til og med den 31. marts 2020.
Hvis du kommer for sent til din ophugger, og puljen er opbrugt, får du 2.200 kroner for din bil. Samme beløb får du, hvis dieselbilen du skrotter er indregistreret efter 1. januar 2006, eller hvis du skrotter din benzinbil.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.