Smart #1 er en lille elektrisk SUV, som skal give liv til mærket, der blev kendt for små biler, som kunne parkere på tværs i parkeringsbåse
Smart skulle have været et eventyr. I 1998 startede produktionen af de små Smart-biler som et samarbejde mellem Swatch (dem med urene) og Mercedes-Benz. De ultra-kompakte biler, som kunne parkere på tværs i p-båse, så det at finde en p-plads i byen blev en leg. Der kom sågar “sportsvogne”, Smart Roadster og Roadster Coupé, i 2003, og modelprogrammet blev udbygget med den større ForFour, som var bygget på samme platform som Mitsubishi Colt.
Men som i eventyrene er det aldrig helt gået for Smart. Smart havde en række gode år. Men en storstilet introduktion i USA fejlede fælt, og i 2020 solgte Mercedes-Benz 50 procent af Smart til kinesiske Geely. Hovedkontoret er flyttet til Ningbo i Kina, og fremtidige Smart-modeller skal produceres i Kina.
Siden da har Smart langsomt, men sikkert, taget fart. Alle Smart-modeller til salg i dag (EQ ForTwo, EQ ForTwo Cabrio og EQ ForFour) er 100 procent elektriske – og Smart producerer fremover kun elbiler.

Concept 1 bliver til #1
2022 bliver året, hvor vi ser den første helt nye model fra Smart. En lille SUV, som næppe bliver meget større end den nye Toyota Aygo X. Alle nye Smart-modeller designes hos Mercedes-Benz, og et kig på bagenden af den nye #1 viser et lygtebånd, som kunne være tyvstjålet fra Mercedes-Benz EQA.
Navnet på den lille SUV bliver altså #1, som er den endelige version af konceptbilen Concept 1. Der er fri leg, når det kommer til at udtale navnet. Tegnet # er (på de sociale medier) hashtag, mens det også kan indikere et nummer – så man kan udtale det som Nummer 1.

Vi kender indtil videre meget lidt til bilens teknik. Men det giver sig selv, at batteriet vil give en markant længere rækkevidde end i Smart EQ ForFour (som er teknisk identisk med den elektriske Renault Twingo, som ikke sælges i Danmark). Den er på bare 153 kilometer.
En af de få detaljer, som Smart har afsløret, er de skjulte dørhåndtag og deres funktion. De kan klappe ud, selv om bilen er dækket af et tyndt lag is. Det er testet, som resten af bilen, i de nordlige egne af Kina.
Den endelige afsløring, hvor camouflagen falder, og vi får mere at vide om Smart #1, finder formentlig sted inden længe.
