Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Vinterdæk er en god ide, konkluderer ny rapport fra FDM. Selv om det kan virke underligt at tale om vinterdæk nu, så er det god viden at have i baghovedet.
FDM har netop testet bremselængder med henholdsvis sommer- og vinterdæk på en dansk landevej op mod en rundkørsel- et sted der typisk kan være problemer med bremselængden om vinteren. Hvis forholdene er som på billedet, så er det indlysende at vinterdæk er nødvendige, men FDM’s resultater er netop frembragt på dansk vej.
– Der er lavet tilsvarende undersøgelser som vores, men ikke under danske forhold og på danske veje. Det var vigtigt for os at teste på landevej for at få et realistisk billede. Naturligvis ville det have været nemmere at teste på Sjællandsringen, men asfalten her har et andet greb end almindelige landeveje, siger Søren Rasmussen fra FDM.
På tør vej ved 16 grader og på næsten tør vej ved 5 grader er sommerdækkene marginalt bedre end vinterdæk, men på fugtig vej vender billedet med en lille fordel til vinterdækkene. Her taler vi om højst et par meter.
Nå vejen så er fugtig efter en lille smule sne, går det helt galt for sommerdækkene. Efter saltning er bremselængden en hel vognlængde større, og før saltning hele tyve meter længere.
Hvis der decideret ligger sne på vejen, bremser vinterdækkene på 29,8 meter fra 50 km/t, mens sommerdækkene bruger 52,2 meter på det samme. Det er som at have ski på.
Konklusionen er klar: Der er en meget lille ulempe i vinterdæk, når vejen er tør eller lidt fugtig, mens sommerdæk bruger meget længere distance på at bremse, når vejen er fugtig efter sne og der ikke er saltet.
Argumenterne for ikke at køre med vinterdæk om vinteren er få, og det er en god ide at være i god tid, når de skal købes.
Du kan læse mere om rapporten på FDM.
Forsøgene er udført med en VW Golf og en Hyundai i30. Golfen kørte på Continental sommer og vinterdæk, mens Hyundai i30 kørte på Hankook sommer- og vinterdæk. Alle dæk var helt nye og tilkørt et par hundrede km.
FDM mener på baggrund af undersøgelsen, at vinterdæk bør være lovpligtige i vintersæsonen. Hvad mener du?
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.