AFEELA_1_Signature_Calm_White_front
Nyheder
8. januar 2025

Sony og Honda navngiver næsten produktionsklar elbil med 482 hk

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Afeela 1. Det er navnet på den elbil, som tech-gigangen Sony og Honda skal producere i symbiose – og den er, ifølge dem selv, meget tæt på produktionsklar.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Afeela PR

Produktionsklar. Det kan lyde som om, at danske Honda-forhandlere står klar med ordrebog og demobiler, men det er desværre langt fra virkeligheden. Leverancerne af den spændende Afeela 1 kommer først til at rulle i midten af 2026, men når den tid kommer, vil bilen være tæt på identisk med den, som Sony og Honda netop har fremvist på en tech-messe i Las Vegas.

De hidtidige specifikationer er ikke så fantasi-agtige, som det før er set med storslåede konceptbiler, der er langt fra produktionsbåndet. De virker omvendt lidt undervældende. Afeela 1 får i alt 482 hk fra to elmotorer på for- og bagaksel.Dertil kommer et 91 kWh batteri, der lades med op til 150 kW, og som skal give i omegnen af 500 km i rækkevidde*.

*Ifølge amerikansk EPA-standard.

AFEELA_1_Signature_Calm_White_rear

HØJ pris i vente

Samarbejdet mellem Sony og Honda bliver præcist, som man forventer det. Honda sørger for alt det, der gør Afeela 1 til en bil, fra platform og batteri til rat og sæder. Sony tager sig af hele den digitale opsætning af bilen og altså den teknik, der udgør brugerflade og betjening. Det forventes, at Honda kommer til at benytte platformen til senere elektriske modeller.

Afeela 1 bliver ingen budgetbasker, men prioriterer i stedet luksus og teknologi, både hvad der angår sikkerheds- og assistentsystemer, men også i måden, bilen kører. De selvkørende egenskaber sikres af 40 sensorer, der tæller både kamera, LiDAR, radar og ultralyd. Køreegenskaberne sikres af et intelligent ‘3D Motion Management’-system, der med robotteknologi styrer motor, bremser og affjedring.

AFEELA_1_Signature_Interior_gray_2
AFEELA_1_Signature_Interior_gray_1
UI2
AFEELA_1_Signature_Interior_gray_3

Indvendigt fås et Tesla-inspireret ‘Yoke’, en enorm panoramaskærm til infotainment og aktiv støjdæmpning. Den store skærm kan personaliseres efter kundens eget ønske og er naturligvis kompatibel med alverdens uundværlige apps som Spotify, TikTok og Zoom.

Den første Afeela 1, der altså lander i løbet af 2026, lanceres i topudstyrsvarianten Signature, der starter i 102.900 Dollars. Senere lander en billigere Origin-variant til 89.900 Dollars. Det er henholdsvis 745.000 kr. og 650.000 kr. uden danske afgifter. Medregnes de, ryger priserne op over 1,3 mio. kr. i begge varianter.

Det smider Afeela 1 i direkte konkurrence med Tesla Model S, der har tilsvarende udvendige mål, lavere priser, flere kræfter og længere rækkevidde. Og den er i forvejen for dyr til rigtigt at sælge herhjemme. Måske det er derfor, at Sony og Honda satser på USA og hjemmemarkedet Japan, før de prøver kræfter i Europa.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: