Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Afeela PR
Produktionsklar. Det kan lyde som om, at danske Honda-forhandlere står klar med ordrebog og demobiler, men det er desværre langt fra virkeligheden. Leverancerne af den spændende Afeela 1 kommer først til at rulle i midten af 2026, men når den tid kommer, vil bilen være tæt på identisk med den, som Sony og Honda netop har fremvist på en tech-messe i Las Vegas.
De hidtidige specifikationer er ikke så fantasi-agtige, som det før er set med storslåede konceptbiler, der er langt fra produktionsbåndet. De virker omvendt lidt undervældende. Afeela 1 får i alt 482 hk fra to elmotorer på for- og bagaksel.Dertil kommer et 91 kWh batteri, der lades med op til 150 kW, og som skal give i omegnen af 500 km i rækkevidde*.
*Ifølge amerikansk EPA-standard.
Samarbejdet mellem Sony og Honda bliver præcist, som man forventer det. Honda sørger for alt det, der gør Afeela 1 til en bil, fra platform og batteri til rat og sæder. Sony tager sig af hele den digitale opsætning af bilen og altså den teknik, der udgør brugerflade og betjening. Det forventes, at Honda kommer til at benytte platformen til senere elektriske modeller.
LÆS OGSÅ | Nio lancerer billigmærket Firefly
Afeela 1 bliver ingen budgetbasker, men prioriterer i stedet luksus og teknologi, både hvad der angår sikkerheds- og assistentsystemer, men også i måden, bilen kører. De selvkørende egenskaber sikres af 40 sensorer, der tæller både kamera, LiDAR, radar og ultralyd. Køreegenskaberne sikres af et intelligent ‘3D Motion Management’-system, der med robotteknologi styrer motor, bremser og affjedring.
Indvendigt fås et Tesla-inspireret ‘Yoke’, en enorm panoramaskærm til infotainment og aktiv støjdæmpning. Den store skærm kan personaliseres efter kundens eget ønske og er naturligvis kompatibel med alverdens uundværlige apps som Spotify, TikTok og Zoom.
LÆS OGSÅ | 2025 bliver de små elbilers år
Den første Afeela 1, der altså lander i løbet af 2026, lanceres i topudstyrsvarianten Signature, der starter i 102.900 Dollars. Senere lander en billigere Origin-variant til 89.900 Dollars. Det er henholdsvis 745.000 kr. og 650.000 kr. uden danske afgifter. Medregnes de, ryger priserne op over 1,3 mio. kr. i begge varianter.
Det smider Afeela 1 i direkte konkurrence med Tesla Model S, der har tilsvarende udvendige mål, lavere priser, flere kræfter og længere rækkevidde. Og den er i forvejen for dyr til rigtigt at sælge herhjemme. Måske det er derfor, at Sony og Honda satser på USA og hjemmemarkedet Japan, før de prøver kræfter i Europa.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.