Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. november 2019
Den er ikke som de andre. Den er noget for sig selv. På landevejen… ja, okay, jeg taler om Mazda RX-8. Det første, der springer i øjnene, når du læser specifikationerne er en slagvolumen på 1,3 liter. 1,3 liter, der giver en ydelse på 231 hk. Det lyder voldsomt, men det er der en god forklaring på.
>>Se Mazda RX-8 til salg på Bilbasen her<<
Dernæst lægger du måske mærke til, at bilen har selvmordsdøre bag fordørene og at b-stolpen mangler. Dermed er det langt nemmere for potentielle bagsædepassagerer at klemme sig ind i de skålformede bagsæder.
Men lad os lige vende tilbage til de 1,3 liter, som de ikke får meget udsyn til bag motorrummets dæksler. De skarpe ved, at den lave slagvolumen skyldes, at Mazda RX-8 er udstyret med en wankel-motor med to kamre.
En wankel-motor har ikke stempler men trekantede rotorer, der roterer i hver sit kammer om en aksel, som går til kobling og gearkasse – som på enhver anden bil med forbrændingsmotor. Mens en stempelmotor kun brænder benzin (lig med power) på hver anden omdrejning, så kan en wankel-motor nå alle fire takter på kun én omgang. Ja, faktisk antænder den brændstof i kammeret tre gange per omdrejning.
LÆS OGSÅ | Ny Mazda scorer højest i Euro NCAP
Motorkonstruktionen giver dels en meget vibrationsfri gang og en omdrejningsvillig motor. Det giver også en kompakt motor med et lavt tyngdepunkt. Men er der så ikke ulemper? Åh jo.
Fordelene med høj ydelse fra en lille pakke med få vibrationer er nemlig ikke gratis. Dels er en wankel-motor ikke særlig økonomisk – RX-8 er opgivet til at køre 8,8 km/l, men de over 400 RX-8-ejere på spritmonitor.de rapporterer et gennemsnitligt forbrug på 7,5 km/l.
LÆS OGSÅ | Hvorfor kører min bil pludselig kortere på literen?
Samtidig bruger en wankel-motor olie. Det kan ganske enkelt ikke være anderledes. En stempelmotor kan smøre stemplerne nedefra og ved hjælp af olieskraberinge sende det meste af olien tilbage i bundkarret. Da alt foregår i samme kammer i en wankel-motor, bliver den nødt til at brænde olien, der smører rotorens forseglinger af.
Men okay – det koster lidt at køre sportsvogn.
Og RX-8 er mere end mange andre biler et stykke bil-historie. Tilmed et stykke bilhistorie, som ikke behøver koste vildt mange penge i indkøb. RX-8 er set helt ned til 100.000 kr.
Dens åndelige forfader – den kraftigere og langt dyrere RX-7 med turbo-wankel er blevet kultbil. RX-8 mangler RX-7’erens overarme – en nutidig 1,4 turbo har større moment end RX-8’erens 220 Nm, der kun lige kan trække dynen af en mand, der sover.
231 hk eller 192 hk gør altså ikke RX-8 til en raket – men det er stadig en yderst velkørende bil, som også tilbyder lidt praktikalitet oveni sin kuriøsitet.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Derfor er Cayman verdens bedste sportsvogn
HK / Nm | 231 hk / 220 Nm |
0-100 km/t | 6,4 sek |
Tophastighed | 235 km/t |
Brændstof | Benzin |
Km/l | 8,8 km/l |
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.