BilinspirationUgens fund

Ugens fund: Mazda RX-8, den aparte sportsvogn

Af i Bilinspiration, Ugens fund
Mazda RX-8 er en underlig fisk. Den er en sportsvogn, men har fire døre. Og så er der den motor!

Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. november 2019

Den er ikke som de andre. Den er noget for sig selv. På landevejen… ja, okay, jeg taler om Mazda RX-8. Det første, der springer i øjnene, når du læser specifikationerne er en slagvolumen på 1,3 liter. 1,3 liter, der giver en ydelse på 231 hk. Det lyder voldsomt, men det er der en god forklaring på.

>>Se Mazda RX-8 til salg på Bilbasen her<< 

Dernæst lægger du måske mærke til, at bilen har selvmordsdøre bag fordørene og at b-stolpen mangler. Dermed er det langt nemmere for potentielle bagsædepassagerer at klemme sig ind i de skålformede bagsæder.

Wankel er svaret

Men lad os lige vende tilbage til de 1,3 liter, som de ikke får meget udsyn til bag motorrummets dæksler. De skarpe ved, at den lave slagvolumen skyldes, at Mazda RX-8 er udstyret med en wankel-motor med to kamre.

En wankel-motor har ikke stempler men trekantede rotorer, der roterer i hver sit kammer om en aksel, som går til kobling og gearkasse – som på enhver anden bil med forbrændingsmotor. Mens en stempelmotor kun brænder benzin (lig med power) på hver anden omdrejning, så kan en wankel-motor nå alle fire takter på kun én omgang. Ja, faktisk antænder den brændstof i kammeret tre gange per omdrejning.

LÆS OGSÅ |  Ny Mazda scorer højest i Euro NCAP

Motorkonstruktionen giver dels en meget vibrationsfri gang og en omdrejningsvillig motor. Det giver også en kompakt motor med et lavt tyngdepunkt. Men er der så ikke ulemper? Åh jo.

Ulemperne ved wankel

Fordelene med høj ydelse fra en lille pakke med få vibrationer er nemlig ikke gratis. Dels er en wankel-motor ikke særlig økonomisk – RX-8 er opgivet til at køre 8,8 km/l, men de over 400 RX-8-ejere på spritmonitor.de rapporterer et gennemsnitligt forbrug på 7,5 km/l.

LÆS OGSÅ | Hvorfor kører min bil pludselig kortere på literen?

Samtidig bruger en wankel-motor olie. Det kan ganske enkelt ikke være anderledes. En stempelmotor kan smøre stemplerne nedefra og ved hjælp af olieskraberinge sende det meste af olien tilbage i bundkarret. Da alt foregår i samme kammer i en wankel-motor, bliver den nødt til at brænde olien, der smører rotorens forseglinger af.

Men okay – det koster lidt at køre sportsvogn.

Bilhistorie og skarpe køreegenskaber

Og RX-8 er mere end mange andre biler et stykke bil-historie. Tilmed et stykke bilhistorie, som ikke behøver koste vildt mange penge i indkøb. RX-8 er set helt ned til 100.000 kr.

Dens åndelige forfader – den kraftigere og langt dyrere RX-7 med turbo-wankel er blevet kultbil. RX-8 mangler RX-7’erens overarme – en nutidig 1,4 turbo har større moment end RX-8’erens 220 Nm, der kun lige kan trække dynen af en mand, der sover.

231 hk eller 192 hk gør altså ikke RX-8 til en raket – men det er stadig en yderst velkørende bil, som også tilbyder lidt praktikalitet oveni sin kuriøsitet.

LÆS OGSÅ | Brugttest: Derfor er Cayman verdens bedste sportsvogn

Mazda RX-8 specifikationer

HK / Nm 231 hk / 220 Nm
0-100 km/t 6,4 sek
Tophastighed 235 km/t
Brændstof Benzin
Km/l 8,8 km/l

 

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.