april 11, 2023

Større skærm og mere tech i Mazda 3

Det er mere en usynlig overhaling end et egentligt facelift, når Mazda forfiner sine modeller – som den let fornyede Mazda 3, der har større infotainmentskærm på 10,25″.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hellere gør det rigtigt fra starten end at skulle lave det om senere. Mazda har tiltro til langtidsholdbarheden af sine biler, og derfor er ordet facelift svært af bruge i forbindelse med det japanske mærke.

Mazda-designerne laver ikke store ændringer, hverken ude eller inde, bare for at gøre det, og nye motorer kommer ikke bare lige til, hvis der ikke er tale om en helt ny model. Et facelift hos Mazda er typisk en teknisk opgradering og lidt designmæssig forfinelse, som vi nu ser det med den kompakte 3’er.

LÆS OGSÅ | Første tur: Det er 2023, og vi prøver en helt ny dieselmotor fra Mazda

“Faceliftet” er endnu ikke officielt for biler til det europæiske marked, men når Mazda strømliner modellerne i Japan, følger de europæiske varianter oftest med.

Skærmen vokser fra 8,8″ til 10,25″

Ændringer af designet? Dem er der ingen af, med mindre en ny lakering altså tæller. Ceramic Metallic er en ny metalfarve til Mazda 3. Mens den ikke rokker ret meget ved båden, så er der tale om en bil, som Mazda løftede sløret for i slutningen af 2018, hvor designet stadig holder 100 procent.

I kabinen er de største ændringer at se. Den gamle skærm på 8,8″ til infotainmentsystemet er erstattet af en ny på 10,25″. Der er stadig tale om en skærm uden touch-funktion, hvor det er drejehjulet ved gearvælgeren, man styrer det hele med.

LÆS OGSÅ | Frække farver og former på fornyet Mazda 2

Mazda har også endelig fundet plads til trådløs mobilopladning, som vi har savnet i den nuværende 3’er. En ny sensor overvåger føreren og holder øje med, om man bliver distraheret.

Hvornår den let fornyede Mazda 3 kommer til Danmark, ved vi endnu ikke.


Brugte Mazda 3 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mazda 3 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS