Citroën udvider nu en eksisterende tilbagekaldelseskampagne på modellen C3 i udgaver, der er produceret mellem 2009 og 2019. Kampagnen gælder også nogle DS3-modeller (solgt som Citroën DS3 eller DS DS3). Cirka 10.000 biler i Danmark er ramt af tilbagekaldelsen, der handler om potentielt defekte airbags, og der er tale om biler af både anden og tredje generation C3 (2. generation: 2009-2016, 3. generation: 2016 til 2024).
Baggrunden er ingen nyhed, og Citroën har siden marts tilbagekaldt danske biler og skiftet airbags. I lande i Sydeuropa har tilbagekaldelsen kørt i mere end et år. Selv om alle danske ejere er indkaldt via brev til værkstedsbesøg med henblik på udskiftning, og der i maj er sendt en rykker til ejerne, har indtil videre kun 40 procent af de indkaldte biler været forbi værkstedet.
På baggrund af hændelser med airbags, som eksploderer for hårdt på grund af fejl, opfordrer Citroën til, at man IKKE kører i sin C3 (eller DS3), der er produceret mellem 2009 og 2019, hvis den ikke har været på værksted i forbindelse med tilbagekaldelsen (eller eventuel service). Værkstederne prioriterer de mange berørte biler/ejere højt, og udskiftning af de berørte dele tager cirka 60 minutter - og alle værksteder har de nødvendige dele på lager.
Citroën understreger, at risikoen for airbagdefekt i Danmark, på grund af lavere temperaturer, er markant lavere end i Sydeuropa.
"De seneste test og analyser fra Stellantis bekræfter, at risikoen i Nordeuropa, herunder Danmark, er markant lavere end i et varmere klima som Sydeuropa, hvor bilerne har været udsat for langvarige høje temperaturer. Alligevel har Stellantis på baggrund af et globalt forsigtighedsprincip valgt at opgradere kampagnen til en såkaldt "stop-kørsel."
Hvis du er i tvivl, om din bil er en del af tilbagekaldelsen, så kan du via den danske Citroën-hjemmeside tjekke, om du skal forbi værkstedet. Du skal bruge dit stelnummer (findes på registreringsattesten eller i en lille "ramme" i bunden af forruden). Alternativt kan du ringe til en Citroën-forhandler:
Find ud af her, på Citroëns hjemmeside, om din C3 (eller DS3) skal have skiftet airbags

Baggrund: Flere end 100 millioner biler er ramt
Den japanske leverandør til en lang række bilproducenter, Takata, er grunden til den største tilbagekaldelse på verdensplan af biler nogensinde. Flere end 100 millioner biler menes at være en del af tilbagekaldelsen, som skyldes defekte airbags.
De defekte airbags kan, især i varmere dele af verden, blive påvirket i en grad, så de udløses med langt højere kraft, end det er meningen. I nogle bilmodeller har det også ført til, at metaldele i bilens airbags er eksploderet - og det har indtil videre kostet cirka 35 mennesker livet. De fleste, vurderer NHTSA, der er det amerikanske institut for trafiksikkerhed.
Danmark har været udsat for tilbagekaldelseskampagner, og Honda er et af de mærker, der har været hårdt ramt. På den danske Honda-hjemmeside kan man, via link på forsiden, tjekke sin bils status - og om den, hvis den er købt brugt, allerede har været på værksted for at få skiftet den eller de muligvis defekte airbags.

Der er ikke noget at tage fejl af, når man læser beskrivelsen på Hondas hjemmeside:
"Risikoen for dig og dine passagerer
I tilfælde af et sammenstød, hvor airbaggen udløses, kan airbaggens udløsningsenhed antænde på en sådan måde, at den danner et uforholdsmæssigt stort indre tryk. Som følge deraf kan udløsningsenhedens metalhus sprænges og slynge metalstykker ud gennem airbaggen og ud i kabinen. Det kan resultere i alvorlig personskade eller i værste fald dødsfald."
Du kan, som hos Citroën, tjekke din Honda via den danske hjemmeside - eller ringe til en forhandler og få en afklaring:
Tjek her, om din Honda er ramt af tilbagekaldelseskampagnen med airbags