Kategorier
Test og anmeldelser

Bare kør: Subaru kan selv

Vinteren nærmere sig med hastige skridt, og dens efterladenskaber i form af sne, sjap og spejlglatte veje bliver snart den virkelighed, som billisterne går i møde på den daglige køretur. Her kommer firehjulstrækkerens kreative alter ego ind i billedet – Subaru Forester er med avanceret elektronik en af de allerfineste firehjulstrækkere på markedet anno 2013.

Af Steen Nielsen, Motorjournalist hos Den Blå Avis. 

”Sæt bilen i første gear, kør ud over kanten og slip bremsen”. Ordren kommer fra en offroad-ekspert, der med klar stemme pointerer, at jeg ikke SKAL gøre andet end at styre. Jeg triller udramatisk ned ad de stejle sne- og isklædte bakker. Kun bremserne og stabilitetssystemet, der arbejder som besat for at holde farten og balancen, høres. Stedet er Helsinki, og opgaven er at teste Subaru Forester på en skrap off-roader testbane.

Subaru Forester er en af de allerfineste firehjulstrækkere på markedet. I topversionen spækket med så megen teknik, at den nærmest kører selv på de skrappeste op- og nedkørsler. Man skal bare styre og give gas!

X-Mode er hemmeligheden. Et nyudviklet system, der elektronisk kobler speeder, gearkasse og bremser sammen, og virker ved både op- og nedkørsler.

Indeni Forester

Subaru Forester er med permanent firehjulstræk; den har klassens største frihøjde på hele 22 cm, og med den lavtliggende boxermotor også det laveste tyngdepunkt, hvilket er medvirkende til de eminente offroad-egenskaber. Og lad os lige for camping- og hestefolkets skyld nævne, at der kan hægtes 2,2 tons på krogen. Indvendig efterlader Forester et robust indtryk. Materialerne er af god kvalitet i top, men elegant kan man ikke kalde instrumentpanelet. Til gengæld er funktionaliteten imponerende. Designmæssigt deler Forester helt sikkert vandene. Den har elegantere konkurrenter, men som med interiøret udstråler den kvalitet og stor brugsværdi.

Mekanikerens skræk

Subaru er kendt for sine boksermotorer, og i Forester er der flere varianter at vælge imellem, en diesel og to benzin, én med og én uden turbo. Alle er 4-cylindrede og på 2-liter. Subaru er kendt for sin fantastiske holdbarhed og de sjældne besøg på værkstedet. Og til de nysgerrige; jeg klarede rent faktisk at komme ned af de stejle bakker uden at røre andet end rattet – og med livet i behold!

Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.