Test: Buschauffør på første klasse i Maxus Mifa 9
Maxus er et af de få bilmærker i Danmark, der tilbyder en elbil med syv sæder. Vi tester topmodellen, Mifa 9 – en luksusbus for hele familien.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Subaru har brug for et løft i Europa. Mens amerikanere i mange stater, især dem med bjerge, floder, søer og andet godt til friluftslivet, ikke kan få nok af Subaru, er de japanske biler ikke på radaren hos mange europæiske kunder.
I Danmark er salget af nye biler fra Subaru forbløffende lavt. Fra 1. januar til og med 31. august i år har importøren solgt 18 biler. Ja, 18 biler. To af bilerne er Forester, de 16 andre er Outback.
SE OGSÅ | Subaru starter sit elektriske eventyr med Solterra
Ingen af de solgte biler er mærkets mindste model, XV, og selv med et grundigt facelift med større designændringer og tekniske ændringer, bliver XV ikke bilen, der løfter Subaru. Heller ikke selv om XV fremover hedder Crosstrek i Europa, som den altid har gjort det i USA.
Hvis Subaru skal opleve et salgsboost, bliver det med elbilen Solterra, som vi endnu ikke har prøvet – og heller ikke har priser på.
Subaru Crosstrek kører videre med samme motor, den har haft siden introduktionen af seneste model i 2017. En 2-liters boxermotor med en lille elmotor og en trinløs CVT-gearkasse – og firehjulstræk, selvfølgelig.
2-liters boxermotoren yder 150 hk og får mild assistance af en elmotor med 18 hk. Den noget større Forester har samme motor, men hvor dén bil er undermotoriseret med så svag en motor uden turbo, går det bedre i XV (som nu er Crosstrek).
Og det skulle gå endnu bedre, fordi ingeniørerne har re-kalibreret CVT-gearkassen og sænket støjniveauet i Crosstrek. En afstivning af chassiset og bedre sammenhæftning af karrosseriet skulle gøre Subarus mindste crossover mere “lækker” at køre.
Crosstrek har fået helt nye sæder i forhold til XV – med bedre lændestøtte – og sæderne sidder nu på skinner, som er hæftet direkte på karrosseriet. Detaljer, må man sige, men der er også en større nyhed: Infotainmentsystem med skærm og menu fra den nyere Outback.
I den gamle 8″ touchscreens sted sidder nu en 11,6″ touchscreen i højformat. Klimaanlæggets dreje- og trykknapper er ofret, så det nu styres fra bunden af den store skærm.
SE OGSÅ | Subaru Outback med sejere design
EyeSight-kamerasystemet, som står for aflæsning af trafik og omgivelser, er forbedret og kører nu med et stereokamera og et monokamera. Kameraernes synsfelt er fordoblet, så det blandt andet er muligt at opfange motorcykler og cykler tidligere og i et bredere felt omkring bilen.
Crosstrek kommer på det japanske marked engang i 2023, og det europæiske marked, gætter vi på, kommer også med på vognen i 2023. Det gør måske ikke den store forskel i det store billede, men måske der er et par danske nybilskøbere klar til Crosstrek?
Maxus er et af de få bilmærker i Danmark, der tilbyder en elbil med syv sæder. Vi tester topmodellen, Mifa 9 – en luksusbus for hele familien.
Hvis man tror, at Nio er de eneste, der arbejder med batteriskiftestationer, er der en overraskelse i vente. Stellantis, med Fiat, Peugeot og mange andre mærker, bygger nu også stationer til batteriskifte.
VW ID. Buzz blev Årets Bil i Danmark ved sidste års kåring, og forhandlerne kunne dengang berette om ventelister og lange leveringstider. I dag er historien en anden.
Nu er det for alvor tid til at få vinterdækkene på. Her er din komplette guide til vinterdæk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark i 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Bilbasen FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 5. december 2023) Elbiler i Danmark i […]