Kategorier
Nyheder

Subaru XV bliver til Crosstrek

Et facelift af de større har ramt Subaru XV. Den kompakte crossover, som stort set ingen i Danmark køber, har fået friskt design, nyt infotainment – og skifter navn til Crosstrek

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Subaru har brug for et løft i Europa. Mens amerikanere i mange stater, især dem med bjerge, floder, søer og andet godt til friluftslivet, ikke kan få nok af Subaru, er de japanske biler ikke på radaren hos mange europæiske kunder.

I Danmark er salget af nye biler fra Subaru forbløffende lavt. Fra 1. januar til og med 31. august i år har importøren solgt 18 biler. Ja, 18 biler. To af bilerne er Forester, de 16 andre er Outback.

SE OGSÅ | Subaru starter sit elektriske eventyr med Solterra

Ingen af de solgte biler er mærkets mindste model, XV, og selv med et grundigt facelift med større designændringer og tekniske ændringer, bliver XV ikke bilen, der løfter Subaru. Heller ikke selv om XV fremover hedder Crosstrek i Europa, som den altid har gjort det i USA.

Hvis Subaru skal opleve et salgsboost, bliver det med elbilen Solterra, som vi endnu ikke har prøvet – og heller ikke har priser på.

Den kendte E-Boxer fortsætter

Subaru Crosstrek kører videre med samme motor, den har haft siden introduktionen af seneste model i 2017. En 2-liters boxermotor med en lille elmotor og en trinløs CVT-gearkasse – og firehjulstræk, selvfølgelig.

2-liters boxermotoren yder 150 hk og får mild assistance af en elmotor med 18 hk. Den noget større Forester har samme motor, men hvor dén bil er undermotoriseret med så svag en motor uden turbo, går det bedre i XV (som nu er Crosstrek).

Og det skulle gå endnu bedre, fordi ingeniørerne har re-kalibreret CVT-gearkassen og sænket støjniveauet i Crosstrek. En afstivning af chassiset og bedre sammenhæftning af karrosseriet skulle gøre Subarus mindste crossover mere “lækker” at køre.

Skift til storskærm på 11,6″

Crosstrek har fået helt nye sæder i forhold til XV – med bedre lændestøtte – og sæderne sidder nu på skinner, som er hæftet direkte på karrosseriet. Detaljer, må man sige, men der er også en større nyhed: Infotainmentsystem med skærm og menu fra den nyere Outback.

I den gamle 8″ touchscreens sted sidder nu en 11,6″ touchscreen i højformat. Klimaanlæggets dreje- og trykknapper er ofret, så det nu styres fra bunden af den store skærm.

SE OGSÅ | Subaru Outback med sejere design

EyeSight-kamerasystemet, som står for aflæsning af trafik og omgivelser, er forbedret og kører nu med et stereokamera og et monokamera. Kameraernes synsfelt er fordoblet, så det blandt andet er muligt at opfange motorcykler og cykler tidligere og i et bredere felt omkring bilen.

Crosstrek kommer på det japanske marked engang i 2023, og det europæiske marked, gætter vi på, kommer også med på vognen i 2023. Det gør måske ikke den store forskel i det store billede, men måske der er et par danske nybilskøbere klar til Crosstrek?

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.