Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Fra tid til anden sker det, at et ganske ekstraordinært stykke bilhistorie kommer til salg. Og det er også tilfældet her: McLaren selv skal nemlig af med et ekstremt sjældent eksemplar af 1990’er-klassikeren F1.
Den sjældne superbil har været i McLarens egen varetægt siden den rullede af samlebåndet i 1998. Og med chassis-nummeret 69 må det antages at være et af de allersidst producerede eksemplarer. Officielt blev der nemlig kun lavet 64 stk. af den revolutionerende racer.
LÆS OGSÅ Ugens fund: Dodge Viper GTS til salg på Bilbasen
McLaren F1 nummer 69 har blot 4.600 km under bæltet, og er nok det tætteste man kommer på en fabriksny F1 i 2016. Siden 1998 er den kun blevet brugt internt hos McLaren, og har i hele dens levetid været under McLaren Special Operations (MSO) kyndige hænder.
McLaren F1 var på flere måder en monumental bil, da den kom til verden i 1992. Det aerodynamiske design, den lave vægt og den glimrende 6,1L V12 motor gav F1 en topfart på knap 390 km/t. Derfor var F1 også verdens hurtigste gadebil i hele 13 år. Udover topfarten vil nostalgikere nok også huske McLaren F1 for dens spøjse kabine-layout, hvor førersædet var placeret i midten, flankeret af to passagersæder.
Det unikke eksemplar har ikke nogen fast pris. For at give en ide om prisen, er Rowan Atkinson aka. Mr. Beans eksemplar, der endda har været totalsmadret to gange, senest blevet solgt for 12,2 millioner dollars. Det beløber sig til ca. 80 millioner danske kroner. Interesseret? Seriøse henvendelser kan rettes til specialoperations@mclaren.com
LÆS OGSÅ Samlerobjekt til salg: Ferrari 308GTB Vetroresina
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.